Venäläisen Metrojetin väreissä operoidun Kogalymavian Airbus A321 -matkustajakoneen 31. lokakuuta sattuneen tuhon syy on edelleen epäselvä. Onnettomuudessa lennolla 7K9268 sai surmansa 217 matkustajaa ja seitsemän miehistön jäsentä. Vaikuttaisi siltä, että kone hajosi jo ilmassa lähestyessään reittilentokorkeutta Siinain yläpuolella. Lomalennolla ollut Irlantiin rekisteröity AerCap -leasing-yhtiön Airbus A321-231 EI-ETJ oli 18 vuotta vanha (MSN663, kuvassa alla vanhassa värityskaaviossa). Sille oli kertynyt noin 56 000 lentotuntia lähes 21 000 lennolla. Koneen voimanlähteinä oli kaksi IAE-V2500 -moottoria. Kone toimitettiin alunperin libanonilaiselle Middle East Airlinesille. Sitä palvellessaan koneelle tapahtui takarungon osuminen laskussa kiitotielle 05R Kairossa 16. marraskuuta vuonna 2001 (ns. Tail Strike). Kone oli tuolloin Ranskan rekisterissä (F-OHMP). Perärungon vauriot kuitenkin korjattiin ja kone on sen jälkeen lentänyt jatkuvasti, viimeksi Metrojetin lomaliikenteessä. Airbus oli matkalla Sharm-el-Sheikistä Pietariin. Se nousi ilmaan aamulla kello 5.50 paikallsita aikaa. Egyptin ilmailuviranomaisten mukaan kone ehti nousta 31 000 jalan korkeuteen kun yhteys siihen menetettiin. Alunperin kerrottiin, että miehistö olisi ehtinyt ilmoittaa radiolla ongelmista, mutta tämä tieto kumottiin. Koneen lennontallentimet on löydetty. Venäjän hätätilaministeriö on lähettänyt paikalle henkilökuntaansa. Paikalla on käynyt mm. hätätilaministeri Vladimir Puchkov (kuvassa oikealla). Egyptin ohella onnettomuustutkijoita on mukana myös muista tuhoutuneeseen Airbus-koneeseen liittyvistä maista kuten Venäjältä (MAK), Ranskasta (BEA) ja koneen kokoonpanomaasta Saksasta (BFU). EI-ETJ syöksyi maahan Siinain niemimaan koillisosassa. Hylyn pääosat ovat palaneet, mutta kone vaikuttaa tulleen alas lähes pystysuoraan rungon pohja edellä. Peräosa vakaajineen putosi noin viiden kilometrin päähän muusta rungosta (otsikkokuvassa). Egyptille kuuluvalla Siinan niemimaalla on ollut ääri-islamististen liikkeiden toimintaa. Niillä ei kuitenkaan tiedetä olevan ilmatorjuntakalustoa, jolla yltäisi matkustajakoneiden reittikorkeuksiin. Useat lentoyhtiöt ovat kuitenkin reitittäneet koneitaan uudelleen niin etteivät ne lennä Siinain ilmatilassa. Koneeseen asennetun pommin mahdollisuutta ei ole voitu vielä sulkea pois, mutta merkkejä räjähdyksestä ei ole kerrottu löydetyn. Samaten esimerkiksi moottorin katastrofaalinen hajoaminen ja sen osien sinkoutuminen painerungon läpi on vielä mahdollisten syiden listalla. Jotkut spekulaatiot ovat keskittyneet mahdollisesti epäonnistuneeseen koneen perärungon vauriokorjaukseen vuoden 2001 Tail Striken jäljiltä. 30 vuotta sitten ilmailuhistorian pahimmassa yksittäiselle koneelle sattuneessa turmassa syynä oli juuri tämä. Japan Airlinesin lento 123 oli vuonna 12. elokuuta 1985 matkalla Tokiosta Osakaan. Lentoonlähdon jälkeen lähestyttäessä matkalentokorkeutta rungon takapaineseinä petti ja paineistus menetettiin. Japanin kotimaan liikenteeseen tarkoitetussa versiossa lentäneessä Boeing 747SR-46 -koneessa (JA8119) oli peräti 520 matkustajaa. Heistä neljä selviytyi koneen hallinnan menettämistä seuranneesta maahansyöksystä vuoristoiselle alueelle. JA8119:lle oli sattunut laskussa Tail Strike seitsemän vuotta aiemmin. Onnettomuustutkijat päättelivät, että rakennevaurio oli korjattu väärin. Paineistussyklien rasitus rikkoi lopulta rakenteen ja kone syöksyi maahan. Airbus A321 -koneissa takaosan paineseinä on komposiittimateriaalista valmistettu hieman ulospäin kaareutuva ympyrän muotoinen rakenneosa. Mitään varmaa tietoa siihen liittyvistä ongelmista Metrojetin onnettomuuden yhteydessä ei kuitenkaan ole löytynyt, joten kyseessä on edelleen pelkkä spekulaatio ennen onnettomuustutkijoiden raporttia. T.T.
|
|||