Jättimäiset tappiot tehnyt Lufthansa odottaa lentoliikenteen palautuvan vahvasti vuoden 2021 aikana, jonka seurauksena kapasiteettia ollaan valmiita nostamaan 70 prosentin tasolle lyhyellä aikavälillä. Samalla leikataan kuitenkin työntekijämäärää edelleen ja maahan saattaa jäädä pysyvästi kaikki yli 25 vuotta vanhat lentokoneet.
Vuoden 2020 aikana Lufthansa-konsernin lentoyhtiöiden tarjoama kapasiteetti oli vain kolmannes aiemmasta. Tarjottuja matkustajakilometrejäkin oli vain 31 prosenttia edellivuoden tasosta. Matkustajamäärä romahti edellisvuoden luvuista 75 prosenttia ja konsernin lentoyhtiöt kuljettivat 36,4 miljoonaa matkustajaa. Lentokoneiden matkustajatäyttöaste oli 63 prosenttia. Lufthansa toteutti vuoden 2020 aika merkittävää kustannusjahtia ja vuoden viimeisellä neljänneksellä kassasta valui rahaa ulos enää 300 miljoonaa euroa kuukaudessa eli noin 10 miljonaa per päivä. Summan arvioidaan pysyvän samalla myös vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana. Lufthansalle myönnettiin vuoden 2020 aikana kaikkiaan 9 miljardin euron vakautuspaketti lisärahoituksena ja lainoituksena. Niistä oli vuoden loppuun mennessä otettu käyttöön 3,3 miljardia euroa. "Kesästä lähtien odotamme kysynnän kasvavan, kun testit kehittyvät ja rokotukset etenevät. Kansainvälisesti tunnustettujen digitaalisten rokotus- ja testitodistusten tulee korvata matkustusrajoitus- ja karanteenivaatimukset", totesi Lufthansa-konsernin johtaja Carsten Spohr. "Olemme valmiina tarjoamaan jopa 70 prosentin kapasiteettia verrattuna pandemiaa edeltävään tasoon. Pienempänä ja ketterämpänä sekä vastuullisempana toimijana haluamme säilyttää johtavan asemamme maailmanlaajuisesti ja turvata noin 100 000 työntekijän työpaikat pitkällä aikavälillä", jatkoi Spohr. Koko vuoden 2021 osalta konsernin liikennemäärien odotetaan olevan 40-50 prosentin tasolla verrattuna vuoteen 2019. Kassavirran odotetaan kääntyvän positiiviseksi, kun kapasiteteettia on tarjolla enemmän kuin 50 prosenttia. Lufthansa-konsernin asiantuntijoiden mukaan kysynnän odotetaan palautuvan 90 prosentin tasolle vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Lufthansa työllisti vuoden 2020 lopulla noin 110 000 työtekijää. Yhtiö on toteuttanut jo osan kaikkiaan noin 28 000 työpaikan vähentämisestä, joka tarkoittaa työvoiman leikkausta 20 prosentilla. Vuoden 2020 lopussa Lufthansa-konsernin työntekijämäärästä 66 070 oli maahenkilökuntaa, 42 675 lentävää henkilökuntaa ja 1320 harjoittelijaa. Vuonna 2019 Lufthansa-konserni työllisti vielä reilut 138 000 työntekijää. Lufthansa-konsernin laivastossa oli vuoden 2020 lopussa kaikkiaan 757 lentokonetta, joiden keski-ikä oli 12,5 vuotta. Pahimmillaan vuoden 2020 aikana koneista oli maadoitettuna noin 700. Nykysuunnitelmien mukaan laivaston kokoa on määrä supistaa 650 lentokoneeseen vuoteen 2023 mennessä. Uusien lentokoneiden osalta Lufthansa-konsernilla on vuosille 2021-2029 vahvistettuja tilauksia kaikkiaan 177 koneesta, joiden lisäksi kyseiset sopimukset kattavat optiot 102 lentokoneesta. Suunnitelmissa on ottaa vastaan maksimissaan 80 uutta lentokonetta vuoteen 2023 mennessä. Kaukoliikennekonelaivaston moderni perusta rakentuu jatkossa vuonna 2019 tehdyille tilauksille, jotka koskevat 20 Airbus A350-900 sekä 20 Boeing 787-9 -konetta. Näistä A350-koneet on määrä toimittaa vuosina 2023-2029 ja 787-koneet vuosina 2022-2025. Edellisten lisäksi Lufthansa on tilannut myös 20 Boeing 777-9 -konetta, jotka on määrä toimittaa vuosina 2023-2025. Näistä taittuvasiipisistä Boeingin uutuuskoneista Lufthansalla on lisäksi 24 koneen optiot. Nyt selvityksen kohteena on jäävätkö kaikki yli 25-vuotiaat lentokoneet maahan pysyvästi. Pandemian aikana Lufthansa-konsernin lentoyhtiöt ovat jättäneet pitkäaikaissäilytykseen kaikkiaan 115 lentokonettaan, joita ei enää välttämättä suunnitella otettavaksi takaisin liikenteeseen. Koneet aiotaan myydä ja vuokrakoneiden osalta palauttaa takaisin leasingyhtiöille. Kaukoliikennekoneiden osalta konsernissa poistetaan käytöstä ennakoiden koneita, jotka ovat vanhoja tai eivät yllä vastaaviin tehokkuuslukuihin kuin muu laivasto mukaanlukien A380 ja A340-600 -koneet. Tällainen kalusto siirretään pitkäaikaissäilytykseen tai poistetaan käytöstä lopullisesti. Käytännössä Lufthansa-konsernin nykyinen 14 erilaisen laajarunkokoneen laivasto supistuisi vain kahdeksaan erilaiseen konetyyppiin, kun 747-400, 777-200, 767-300, A330-200 ja A340- matkustajakoneista sekä MD-11-rahtikoneista luovutaan. A380-koneiden osalta tilanne on siis edelleen tavallaan auki ja niiden palauttaminen liikenteeseen voisi olla mahdollista. Niistä kuusi kappaletta on kuitenkin määrä myydä vuosina 2022 ja 2023, mutta loppujenkin yhtiö arvioi olevan sivussa liikenteessä vuosien ajan. Myös A340-koneista seitsemän myydään ja kymmenen jää vielä pitkäaikaissäilytykseen. Lisäksi A320-koneista on myynnissä tai poistolistalla 40 koneyksilöä. Yksin Lufhansan suunnitelmissa olisi kyseessä luopuminen 14 A380-, viidestä 747-, 17 A340-, kahdesta A330-, ja yhdestätoista A320- sekä 14 A319-koneesta. Osa näistä on vuokrakoneita. Austrian Airlinesin laivastosta poistuisi kolme 767- ja 13 Dash 8-400 -konetta. Brussels Airlines luopuisi kahdesta A330- ja viidestä A319-koneesta. Eurowingsin laivastosta poistuisi viisi A321-, 15 Dash 8-400- ja yksi A319 -kone. Pandemian aikana MD-11 -rahtikoneiden eläkkeelle siirtymistä viivästettiin, mutta koneet ovat edelleen poistolistalla.
Laivastouudistus tuo merkittäviä päästävähennyksiä. Jo vuoden 2020 aikana Lufthansa korvasi 28 vanhempaa konettaan neljällä käytetyllä ja 18 uudella koneella. Laivastoon liittyneet koneet olivat tyypiltään A320neo-, A321neo sekä A350- ja B777F-koneita. Helmikuussa 2020 Lufthansa sai sai valmiiksi koelentosarjan, jossa yhteistyössä BASF Coating GmbH:n kanssa kehitettiin erityinen mikroskooppisen ohut pinnoite lentokoneen pintaan, joka vähentää ilmanvastusta. Koelentoja suoritettiin nyt käytöstä poistettavilla Boeing 747-400 -koneilla, joiden osalta polttoaineen kulutus olisi vähentynyt vuositasolla yli 400 tonnia ja CO2-päästövähennys puolestaan olisi ollut lähes 1300 tonnia vuodessa per koneyksilö. Pandemia kuitenkin viivästi hankkeen täytäntöönpanoa ja nyt tavoitteena on ottaa pinnoite käyttöön muissa konetyypeissä aiempaa laajemmin. Uusiutuvan lentopolttoaineen hankkeissa Lufthansa on ollut mukana vuodesta 2011 lähtien, jolloin se käytti Nesteen valmistamaa biokerosiinia laajamittaisesti 1187 lennolla Frankfurtin ja Hampurin välillä. Nykyisin Lufthansa-konserni on mukana myös ns. Power-to-liquid ja Power-to-X -hankkeissa kehittämässä synteettistä polttoainetta. Vuonna 2020 Lufthansalla oli käynnissä 34 polttoaineen säästämiseen keskittyvää hanketta konsernin laajuisesti. Niiden avulla saavutettiin 52,6 tonnin CO2-päästövähennykset. Kerosiiniksi muutettuna säästöä tuli noin 16,7 tuhatta tonnia. Määrä vastaa noin 196 edestakaista lentoa Münchenistä New Yorkiin Airbus A350-900 -koneella. Vuoden 2020 aikana Lufthansa käytti 5687 tuhatta tonnia kerosiinia, kun vuotta aiemmin eli ennen pandemiaa sitä kului 8541 tuhatta tonnia. Saksalaisjätti tekee yhteistyötä myös Deutche Bahn -junayhtiön kanssa mahdollistaen matkaketjun siten, että syöttöliikenne kaukolennoille voidaan hoitaa lyhyen lennon sijaan junalla. Raideliikennettä voi hyödyntää Lufthansan lennoille 17 kaupungista.
|
|||