Museovirasto sai kulkuvälineiden entistämisavustushakemuksia vuodelle 2018 määräaikaan 31.1.2018 mennessä yhteensä 64 kappaletta. Niistä 20 oli maantieliikenteen hakemuksia, seitsemän raideliikenteen, 11 ilmaliikenteen ja 25 vesiliikenteen. Lisäksi mukana oli yksi venetelakka.
Vuodeksi 2018 Museoviraston käyttöön asetettiin momentilla 29.80.52.26 yhteensä 360 000 euroa käytettäväksi kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi luokiteltujen kulkuvälineiden kunnostus- ja entistämistöihin sekä perinteistä kunnostustyötä tekevien telakoiden ja veistämöiden kiinteiden koneiden ja laitteiden korjaukseen. Määrärahasta avustusta esitettiin myönnettäväksi 32 kohteelle, joista kaksi on hevoskärryjä, kaksi hyötyajoneuvoa, seitsemän henkilöautoa, kaksi rautatievaunua, kolme rautatieveturia, kaksi purjevenettä, purjelaiva, moottorivene, kaksi höyrylaivaa ja kahdeksan lentokonetta (uutisen kuvissa ei välttämättä ole juuri avustuksia saanut koneyksilö), museorautatie ja venetelakka. Esitettävien avustusten yhteissumma on 360 000 euroa. Siitä ilma-alusten osuus oli 41 000 euroa. Kaikkiaan 32 hakemusta sai kielteisen päätöksen ja mukana oli kolme ilma-aluksia koskevia kielteisiä päätöksiä.
Avustuksen sai myös Ilmavoimien siirtymistä suihkukonekauteen sekä kotimaisen ilmailuteollisuuden lisenssillä rakentamaa ensimmäistä ja toistaiseksi ainoaa suihkukonetyyppiä edustava Fouga Magister -suihkuharjoituskone
Avustus myönnettiin myös Finnairin Ilmailuopiston väreissä tutuksi tulleelle Beechcraft Debonair-koulukoneelle. Kyseisellä koneella on koulutettu satoja suomalaisia liikennelentäjiä. Siviililentoliikenteen osalta avustuksia sai Cessna 195 B, joka on ollut merkittävä konetyyppi Suomessa niin ansiolentotoiminnan kuin lentotyön saralla. Historiallisesti merkittävä ja avustuksia saanut konetyyppi on myös vuonna 1948 ensilentonsa tehnyt PIK-7 Harakka III. Kyseessä on ainoa rakennettu koneyksilö.
DC-yhdistyksen ylläpitämä kone on vakiovieras kotimaan ilmailutapahtumissa. Avustuksella rahoitetaan huollossa tarvittavia varaosa- ja tarvikehankintoja sekä pakollisten palvelujen ostoja vuosina 2018 - 2020.
Suomen Ilmailumuseo järjesti joulukuussa 2017 kansainvälisen asiantuntijaseminaarin, joka kokosi yhteen vanhojen lentävien ilma-alusten harrastajat, ilmailuhistorian asiantuntijat ja viranomaiset. Kyseessä oli osa Ilmailumuseon Suomi lentää! -kampanjaa, jolla juhlistettiin Suomi 100 -juhlavuotta.
Yksi seminaarin merkittävistä tavoitteista oli mahdollisuus parantaa ja kehittää olemassa olevia määräyksiä. Museovirastolla ei ole ollut perinneilma-alusten operointiin ja ylläpitoon vakiintuneita ohjeistuksia ja käytäntöjä. Seminaarijärjestäjä näki myös, että tulevaisuudessa erilaisia avustuksia voitaisiin myöntää myös perinneilma-aluksille.
Museoviraston myöntämät avustukset perustuvat Museoviraston nimittämien asiantuntijalautakuntien tekemiin arvioihin. Ne auttavat Museovirastoa arvioimalla oman alansa kulkuvälineiden kulttuurihistoriallista merkitystä ja antamalla lausuntoja harkinnanvaraista restaurointiavustusta koskevista hakemuksista.
Kolmantena huomioita kiinnitetään kohteen lähde- ja dokumentaatioarvoon, joka kertoo oman aikansa käyttöolosuhteista, arvoista ja kulttuurivaikutteista. Lähde- ja dokumentaatioarvoa määriteltäessä huomio kiinnitetään kohteen aitouteen. Niiden lisäksi arvioidaan myös hankketta yhteiskunnallisesta ja taloudellisesta vaikuttavuudesta. Museovirasto nimitti 9.1.2018 kaudeksi 2018 - 2020 neljä lautakuntaa. Yksi lautakunnista on Perinneilma-alusten asiantuntijalautakunta. Siihen kuuluvat Markku Hiedanpää (Hämeenlinnan ilmasilta ry), Heikki Häyhä (Metropolia AMK), Jouni Kantojärvi (Jone Air Oy), Esa Korjula (Redstone AERO Oy), Matias Laitinen (Suomen ilmailumuseo), Antti Lappalainen (Suomen Ilmavoimamuseo), Antti Laukkanen (Suomen ilmailumuseo), Jouni Laukkanen (Mikkelin Ilmailuyhdistys ry), Jyrki Laukkanen (Lentotekniikan Kilta ry ja Karhulan Ilmailukerhon Lentomuseo), Harri Mustonen (Oldtimer Finland ry), Jukka Raunio (Polyteknikkojen ilmailukerho ry), Pentti Saaristo (Ilmailukerho Kutonen ry) ja Pertti Virtanen (Lentotekniikan Kilta ry).
Saab 91D Safir 1954: Tyyppinä historiallinen merkitys on huomattava Ilmavoimien ohjaajakoulutuksessa. Vaikka se ei ole ainoa tyyppinsä edustaja maassamme, on koneella silti merkittävä palvelushistoria ilmavoimissa ja koneen ulkoasu on historiallinen. Hankkeen toteutus on esitetty hakemuksessa tarkasti ja asianmukaisesti. Toimenpiteet ovat välttämättömiä ilma-aluksen säilyttämiseksi lentokelpoisena. Esitetään 4900 euroa koneen siipien, sivuvakaajan ja korkeusperäsimen uusimiseen. Hyväksytyt kokonaiskustannukset ovat 9800 euroa.
Projektin tekijät ovat ammattitaitoisia ja perehtyneet kiitettävällä tavalla tietoihin koneen saattamiseksi vuoden 1943 varustelutasoa vastaavaan asuun. Hakemuksessa esitetyillä
Kone on palautettu alkuperäiseen asuunsa ja
Kone on uniikki (toinen kahdesta lentävästä yksilöstä) ja merkittävä osallistuja suomalaisissa lentonäytöksissä. Suunniteltu hanke on edellytys koneen lentotoiminnan jatkumiselle. Esitetään avustusta 7800 euroa moottorin hydrauli-, polttoaine- ja voitelujärjestelmien letkujen ja renkaiden uusimiseen sekä rungon alumiinipintojen kunnostukseen. Hyväksytyt kokonaiskustannukset ovat 15 600 euroa. Saab 91D Safir 1960: Kohde on Suomen sotilasilmailuhistoriallisesti merkittävä koulukone. Ei ole uniikki ilma-alus, mutta kone on yksi niistä harvoista ilma-aluksista, joka on ollut esillä lentonäytöksissä viime vuosikymmenten aikana. Hyvin suunniteltu hanke, jolla palautetaan kohteen alkuperäistä ulkoasua sekä varmistetaan kohteen lentokelpoisuus. Esitetään avustusta koneen maalaamiseksi viimeisimpään koneessa olleeseen sävyyn ja maalityyppiin, kabiinin tiivisteiden uusintaan ja ilma-aluksen huolto-ohjelman tekoon 2250 euroa. Hyväksytyt kokonaiskustannukset ovat 4500 euroa. Beechcraft Debonair 35-B33 1964: Kohteella on paikallinen merkitys Finnairin liikennelentäjä-oppilaiden koulukoneena sekä aikakautensa merkittävänä yleisilmailukoneena. Hankkeella palautetaan kohteen ulkoinen olemus alkuperäisen malliseksi ja ylläpidetään kohteen käyttökuntoa. Esitetään avustusta koneen ulkomaalaukseen 4000 euroa. Hyväksytyt kokonaiskustannukset ovat 8000 euroa. DC-3 1942: Ainoa tyyppinsä lentävä yksilö Suomessa. Konetyyppinä merkittävä sekä Finnairin että Ilmavoimien historian kannalta. Kohde on sekä valtakunnallisesti että kansainvälisesti merkittävä historiallinen ilma-alus. Konetta operoidaan aktiivisesti useissa ilmailutapahtumissa ja kuka tahansa pääsee nauttimaan ainutlaatuisesta lentokyydistä liittymällä yhdistyksen jäseneksi.
DC-yhdistyksen osallistava koulutus- ja jäsentoiminta sekä oma rahoitus on kiitettävää. Restaurointi on tässä koneen jatkuvaa lentokelpoisuuden hallinnointia. Sitä hoitavat pätevät henkilöt, jotka siirtävät tietotaitoa nuoremmille. Esitetään avustusta 10 500 euroa koneen raskaaseen perushuoltoon. Hyväksytyt kokonaiskustannukset ovat 103 500. Lue myös:
|
|||