Kaksi päivää kestäneen ja Euroopan halki vieneen siirtolennon jälkeen Vartiolentolaivueen uusi Airbus Helicopters AS332L1e -helikopteri OH-HVP laskeutui Helsinki-Malmin lentoasemalle noin kello 18.20. Tulokasta vastassa Suomenlahden yllä oli Rajan Agusta Bell AB412 -kopteri OH-HVK. Super Puma lensi Helsinki-Malmilla ensin uuden tukikohtansa yli ja kaartoi sitten laskuun. Tulo viivästyi hieman: alunperin oli tavoitteena olla Malmilla kello 17. Nyt ilta oli jo hämärtynyt ja Super Puma pääsi esittelemään laskeutumisvalonheitintään. Lento käynnistyi Marignanesta Etelä-Ranskasta Airbus Helicoptersin tehtailta. Siellä OH-HVP:tä on sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen rakennettu kolmisen vuotta. Siirtolennon ensimmäinen etappi päättyi tankkausvälilaskuun Troyesissa Pariisin lähellä. Toinen tankkaus tehtiin Mönchengladbachissa Saksassa. Yöpyminen tapahtui Bundespolizein heliportilla Bad Bramstedtissa. Matka jatkui Saksasta aamupäivällä sumun hälvettyä kohti Ruotsia. OH-HVP viiden hengen miehistöineen teki vielä 40 minuutin välilaskun Kalmariin. Ohjelmassa oli nopea tankkaus ja eväiden syönti kopterissa. Kalmarista reitti suuntautui Itämerelle Öölannin sekä Gotlannin yli kohti Suomea. Miehistö oli pukeutunut merilentopukuihin. Matkaa taitettiin 7000 - 8000 jalan korkeudessa. Nopeus vaihteli 115 - 125 solmussa. Loppuliussa kohti Malmia käytiin yli 160 solmussa. Kokonaislentoaikaa siirrolla kertyi 11 tuntia 10 minuuttia. Super Puma AS332L1e -helikopterin toiminta-aika on neljä tuntia. Alla olevassa kuvassa Super Puman ohjaamo pian Marignanesta lähdön jälkeen. Käynnissä lentopinnalla 70 on reitin suunnittelu. Matka etenee pilvessä mukavassa 40 solmun myötätuulessa. OH-HVP:n päällikkönä siirtolennolla toimi Mikko Kallio ja perämiehenä Timo Harikoski. Mikko Ketonen oli kopterin mekaanikkona. Mukana kopteria hakemassa olivat myös tekniikan tarkastaja Jussi Satokari ja Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari. AS332L1e-versiossa on moderni kuvaruutunäyttöihin perustuva avioniikka. Uudenaikainen ohjaajaa tukeva autopilottijärjestelmä mahdollistaa vaativien lentotehtävien toteuttamisen erittäin huonoissa sääoloissa. Vartiolentolaivue saa myöhemmin vielä toisen uuden AS332L1e-kopterin. Kolme aiempaa Turkuun sijoitettua AS332L1-versiota päivitetään samaan tasoon. Ensimmäinen OH-HVF on parhaillaan työn alla. HVF:llä oli tähän mennessä lennetty 8600 tuntia. Se on purettu pelkäksi rungoksi ja järjestelmät uusitaan. Peruskorjaus tuo kolmelle 80-luvulla hankitulle Super Pumalle noin 20 vuotta lisää käyttöaikaa. Malmilta puolestaan poistuu kolme Agusta Bell AB412 -kopteria. Ne menevät myyntiin. Kaksi uusinta jäävät käyttöön. Super Pumien myötä Helsingin tukikohdan suorituskyky lentotehtävissä paranee oleellisesti. Yhden helikopterin pelastuskyky nousee 5 henkilöstä 10-15 henkilöön. Super Pumien suomalaiset rekisterit ovat OH-HVP ja HVQ. Ne saivat samanlaiset vihreä-valkoiset värityskaaviot oransseilla tehosteilla kuin Vartiolentolaivueen uusimmissa AgustaWestland AW119Ke Koala -koptereissa. Uuden ulkovartiolaiva Turvan myötä käyttöön tulleita sini-valkoisia värejä ei siis tuotu ilma-aluskalustoon. Kahden uuden helikopterin yhteisarvo on noin 60 miljoonaa euroa. Hankinta on toteutettu osittain Euroopan Unionin ulkorajarahoituksen kautta. Toinen uusi Super Puma saapuu nykytiedon mukaan Suomeen noin puolitoista kuukautta ensimmäisen jälkeen. Vartiolentolaivue on ensi vuonna siirtymässä lopetusuhan alla olevalta Helsinki-Malmin lentoasemalta Helsinki-Vantaalle. Sinne rakennetaan parhaillaan uutta tukikohtaa. T.T. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||