Rajavartiolaitos on ottanut vastaan kaksi uutta Airbus Helicopters AS332L1e Super Puma -helikopteria Ranskassa Marignanessa valmistajan tehtaalla 21. joulukuuta. Uudet kopterit sijoitetaan Helsinkiin ja myöhemmin Vantaalle. Niillä korvataan käytössä olevaa pienempää Agusta Bell AB412 -kalustoa. Helikopterit jäävät Ranskaan vielä ohjaajien koulutusvaiheen ajaksi. Ne ovat väliaikaisessa ranskalaisessa F-alkuisessa koelentorekisterissä (tunnus kopterin ikkunassa otsikkokuvassa). Super Pumat saavat suomalaiset rekisterit OH-HVP ja HVQ. Niissä on samanlainen vihreä-valkoinen värityskaavio oransseilla tehosteilla kuin Vartiolentolaivueen uusimmissa AgustaWestland AW119Ke Koala -koptereissa. Uuden ulkovartiolaiva Turvan sini-valkoisia värejä ei siis tuotu ilma-aluskalustoon. Ensimmäisen uuden helikopterin arvioidaan saapuvan Suomeen helmikuun lopussa ja toisen maaliskuun lopussa. Kotimaan harjoitteluvaiheen jälkeen päivystys uusilla helikoptereilla on tarkoitus aloittaa Helsingissä kesäkuussa 2016. Uuden Airbus Helicopters (entinen Eurocopter ja Aérospatiale) AS332L1e-helikopterin pääasialliset tehtävät ovat meripelastus, rajaturvallisuustehtävät, muut pelastus- ja sairaankuljetustehtävät sekä muiden viranomaisten tukeminen. Helikopteri on samaa tyyppiä, jota Rajavartiolaitos käyttää nykyisin Turun tukikohdassa ja josta on hyvät käyttökokemukset vuosien varrelta (oikealla). Ne osallistuivat esimerkiksi autolautta Estonian onnettomuuden jälkeisiin pelastustoimiin. Käytössä oleviin Super Pumiin verrattuna uudessa L1e-versiossa on täysin uuden sukupolven avioniikka- ja suunnistuslaitteet, lämpökamera, autopilotti, lentomittaristot sekä radiolaitteisto. Helsingin tukikohdan suorituskyky lentotehtävissä paranee oleellisesti. Yhden helikopterin pelastuskyky nousee 5 henkilöstä 10-15 henkilöön. Uudessa helikopterissa on jäänpoistojärjestelmä, mikä mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa, täydellinen meripelastusvarustus, kaksi pelastusvinssiä, uuden sukupolven suorituskykyinen lämpökamera, pimeänäkölaitteet sekä kattava ensihoitovarustus. Uudenaikainen ohjaajaa tukeva autopilottijärjestelmä mahdollistaa vaativien lentotehtävien toteuttamisen erittäin huonoissa sääoloissa. Uusien helikoptereiden käyttöönotto parantaa erityisesti meripelastuskykyä Suomenlahden alueella. Turun tukikohdan ensimmäinen vanha AS332L1-helikopteri on parhaillaan Ranskassa modifioitavana. Näin kolme vuosina 1988 - 1991 käyttöön otettua nykyistä Super Pumaa päivitetään uusia vastaavaan L1e-tasoon kolmen vuoden aikana. Eurocopter AS332L1e -helikopterin lähtöpaino on 8600 kg ja matkustajamäärä varustuksesta riippuen 16-20 henkilöä. Toiminta-aikaa uudella kopterilla on 4 tuntia ja matkalentolopeus on 130 solmua. AS332L1e-helikopteria operoidaan kahdella ohjaajalla, lentomekaanikolla sekä kahdella pintapelastajalla. T.T. Lue muita Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||