Yhdysvaltain onnettomuustutkintaviranomainen NTSB on julkistanut toisen väliraporttinsa Southwest Airlinesin nokilleen menosta New Yorkin LaGuardiassa 22. heinäkuuta. Kone tuli nokkatelineelleen, joka petti. Tutkimuksissa on selvinnyt, että Boeing 737-700:n kapteeni otti ohjaimet perämieheltä finaalissa alle 400 jalan korkeudessa. Lento oli sujunut rutiininomaisesti, mutta sään takia N753SW joutui 15 minuutiksi holding-kuvioon. Kone sai selvityksen ILS-laskeutumiseen kiitotielle 04. Miehistö on kertonut, että tuhannen jalan alapuolella myötätuulta oli 11 solmua. Maassa puolestaan oli 11 solmun vastatuuli. Perämies lensi lähestymisen kapteenin toimiessa tarkkailevana lentäjänä. Koneen ollessa 400 jalan korkeudessa (noin 120 metriä), kapteeni otti ohjaimet. Koneen maakosketus tapahtui nokkateline edellä. Se antoi periksi ja tunkeutui ohjaamon alapuoliseen laitetilaan. Kapteeni on työskennellyt Southwestillä 13 vuotta, joista nykyisessä asemassa viimeiset kuusi. Hänellä on 12 000 lentotuntia, joista 7000 päällikkötiimaa. 737:ssä hänellä on 7 900 tuntia. Perämiehen kokonaislentokokemus on 5 200 tuntia. Hän on työskennellyt Southwestillä 18 kuukautta. Perämiehellä on 1 100 tuntia 737-kokemusta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun miehistö lensi yhdessä. Meneillään oli lennon toinen osuus. Perämies oli aiemmin lentänyt LaGuardiaan viisi kertaa kuluvan vuoden aikana. Kapteenille kyseessä oli toinen kerta ja hän ei silläkään lentänyt varsinaista lähestymistä. Aiemman NTSB:n tiedotteen mukaan laskusiivekkeet asetettetiin 30 asteesta 40:een noin 56 sekuntia ennen laskeutumista. Koneen ollessa 32 jalan korkeudessa noin neljä sekuntia ennen maakosketusta nopeutta oli 134 solmua ja nokka ylös -asento kaksi astetta. Kone tuli kuitenkin laskuun nokka kolme astetta alhaalla nopeuden ollessa 133 solmua. Nokkateline osui ensimmäisenä kiitotien pintaan ja sen rakenteet pettivät. Teline tunkeutui ylös avionikkatilaan ohjaamon alle. Boeing 737-700 liukui noin 19 sekuntia kiitotiellä keulaosansa varassa. Se pysähtyi noin 660 metrin päähän. Kone evakuointiin takaliukumäen kautta. NTSB:n raportti ei vielä ota kantaa onnettomuuden syihin, vaan kertoo vain tutkimuksissa esille tulleita faktoja. Koneesta ei ole löytynyt teknistä vikaa. Nokkateline petti, koska siihen kohdistui suunnittelukriteereitä suurempi voima. NTSB:llä on viisi eri videotallennetta onnettomuudesta, joita tutkitaan lähikuukausien aikana.
Lue myös:
|
|||