Swissport lopettaa laajojen huolintapalveluiden tarjoamisen Helsinki-Vantaan lentoasemalla, koska ei saanut kilpailutuksessa jatkoa Finnairilta maahuolintapalvelusopimuksesta. Swissportin päätös koskee matkustajapalveluita, asematasotoimintoja, matkatavarahuolintaa sekä jäänpoistopalveluita. Toiminnot edustavat noin kolmannesta Swissportin Suomen toiminnoista. Ilmailualan Unionin mukaan työntekijöiden osalta kyseesssä on lähtökohtaisesti liikkeenluovutus toisille maahuolintayhtiöille. Swissport vahvisti Lentoposti.fi:lle päättäneensä lopettaa maahuolintapalveluiden tarjoamisen Helsinki-Vantaalla, sillä se ei saanut jatkosopimusta maahuolintapalveluista Finnairilta. Swissportin ja Finnairin välinen laaja maahuolintasopimus päättyi maaliskuussa 2021. Swissport on tarjonnut maahuolintapalveluita Helsinki-Vantaan lentoasemalla eri lentoyhtiöille vuodesta 2011 lähtien. “Olemme tehneet vaikean päätöksen vähentääksemme palvelutarjontaa Suomessa”, sanoi Swissportin Suomen maajohtaja Markus Vahtera Lentoposti.fi:lle. Maahuolintasopimuksen päättymisestä huolimatta yhteistyö Finnairin kanssa kuitenkin jatkuu useilla eri osa-alueilla kuten lentorahtipalveluissa, rahdin kuomauksessa ja tankkauspalveluiden tarjoamisen osalta normaalisti. Lisäksi Swissport jatkaa Finnairin maapalvelukumppanina usealla ulkomaan verkostoasemalla. “Valitettavasti päätös vaikuttaa useiden swissportilaisten töihin. Kiitämme heitä omistautumisesta ja erinomaisesta palveluksesta vuosien varrella. Keskitymme auttamaan heitä uusien työllistymismahdollisuuksien löytämiseksi ja vähentääksemme päätöksen negatiivisia vaikutuksia heille”, jatkoi Swissportin Vahtera. Tehdyt päätökset maahuolintapalveluiden lopettamisesta eivät vaikuta Swissportin laajamittaiseen lentorahtihuolintaan, jonka piiriin kuuluu Finnairin Cool Nordic Cargo -rahtiterminaalipalvelut. Sen osalta Swissport sai loppuvuodesta 2021 jatkosopimuksen, joka yltää alkuvuoteen 2026 saakka. Vuodesta 2019 lähtien Swissport on tarjonnut Helsinki-Vantaalla myös omia lentorahtipalveluita muille toimijoille. Muutostoimien ulkopuolelle jäävät myös investoinnit lentoasemien lounge-palveluihin, kuten Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivaan Aspire Loungeen. Myös lokakuussa 2022 aloitettua lentokoneiden tankkauspalvelua tarjotaan asiakkaille jatkossakin. Tankkauspalvelut siirtyivät Swissportille Shell Aviationilta. Ilmailualan Unionin mukaan Swissportin muutoksessa olisi kyseessä lähtökohtaisesti liikkeen luovutus. Työntekijät siirtyisivät siis vanhoina työntekijöinä Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivien muiden maahuolintapalveluita tarjoavien yritysten palvelukseen. Ramp- ja aulatoiminnot jakautuvat Helsinki-Vantaalla nykyisin Aviatorille ja Airprolle sekä tytäryhtiö RTG:lle, joka vastaa Airpron maahuolintapalveluista. Norran Finnairille operoimien ATR-lentojen matkustajapalvelut siirtyvät puolestaan osaksi Finnairin Helsinki-Vantaan asiakaspalvelua. “Lähtökohta tässä tilanteessa on, että Swissportin työntekijät jatkavat liikkeen luovutuksen ehdoin vanhoina työntekijöinä niissä yrityksissä, jotka jatkossa toimittavat Finnairille Helsinki-Vantaan maahuolintapalvelut”, kertoi IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari Lentoposti.fi:lle. Vastaava järjestely tehtiin vuonna 2011, kun Swissport aloitti maahuolintapalveluiden tarjoamisen Finnairille. Tuolloin maahuolintapalveluita tarjonneen Barona Handlingin työntekijät siirtyivät Swissportin palvelukseen. Tätä edelsi Finnairin omien maapalveluiden myynti Baronalle loppuvuodesta 2009. Vuonna 2011 alkanutta maahuolintasopimusta Swissportin ja Finnairin välillä jatkettiin vuonna 2016. Vuonna 2012 Swissport osti Inter Handlingin ja vuonna 2013 Servisairin, jolloin myös niiden Suomen toiminnot tulivat osaksi Swissportia. Maailmanlaajuisesti, vuonna 1997 perustettu, Swissport tarjoaa palveluitaan kuudella mantereella, 45 maassa ja kaikkiaan 287 lentoasemalla. Lue myös:
|
|||