Airbusin kotikaupunkiin Ranskan Toulouseen on mahdollisesti toteutumassa Airbus A380 -koneeseen rakennettava hotelli. Toteutuessaan hanke toisi Toulouseen uuden merkittävän ilmailunähtävyyden Airbusin tehtaiden ja Aeroscopia- ilmailumuseon lisäksi. Lentokonehotelli tarjoaisi uniikin kokemuksen ilmailualueen sydämessä. Duval-konsernin vetämässä Envergure-hankkeessa on tavoitteena rakentaa Airbus A380 superjumboon hotelli, joka tulisi sijaitsemaan Toulousen Blagnacin lentokentän pohjoispuolella MEETT -messu- ja kongressikeskuksen yhteydessä. Tavoitteena on avata hotelli vuoteen 2024 mennessä. Envergure-hanketta vetää jo 15 vuottaan Airbusilla lentokoneinsinöörinä työskentelevä Frédéric Deleuze. Hän sai hotelli-idean kuultuaan purkutuomion saaneista jättikoneista. Epätavallisen hotellin rakentaminen Toulouseen sopii kaupunkiin, joka on muutoinkin rakentunut ilmailuteollisuuden ympärille. Alunperin purettavaksi tarkoitetun kaksikantisen Airbus A380 -laajarunkokoneen elinkaari saisi jatkoa, kun sen rungon kahdelle kannelle rakennettaisiin 31 huonetta ja kaksi sviittiä sisältävä hotelli. Luvassa olisi kolmenlaisia huoneita, joista kahdelle hengelle suunniteltu 16 neliömetrin kokoinen standard-huone sisältäisi kylpyhuoneen suihkuineen ja wc-tiloineen sekä toimistotilan. Suurempi de luxe -huonetyyppi olisi sopiva 3-4 hengelle ja huoneen koko olisi 23 neliömetriä sisältäen suihkun, WC- ja toimistotilat. Näiden lisäksi asiakkaille olisi tarjolla kaksi erilaista sviittiä. Niistä suosituimmaksi nousisi todennäköisesti 35 neliömetrin kokoinen ohjaamosviitti. Se sisältäisi makuuhuoneen, kylpyhuoneen ammeineen sekä wc-tilat ja toimistotilan. Toinen ns. duplex-sviitti rakentuisi koneen takaosaan kahteen kerrokseen ja sisältäisi koneen alkuperäisen kerrosten välisen portaikon. Kooltaan sviitti olisi 35 neliömetriä sisältäen kaksi makuuhuonetta, toimistotilan sekä kylpyhuoneen ja wc-tilan. Lentokoneen viereen rakennettaisiin lähilennonjohtotornia mukaileva rakennus, joka toimisi 60-paikkaisena ravintolana. Sisustus rakentuisi matkustamisen ja monimuotoisuuden ympärille. Suurelta terassilta olisi näkymät lentokoneeseen. Ravintola tarjoaisi asiakkaille laadukasta tuoretta sesongin mukaista lähiruokaa. Tila olisi vuokrattavissa myös yksityistilaisuuksiin. Vaikka Toulouse on Airbusin kotikenttä ja siellä sijaitsi myös A380 -koneiden kokoonpanolinja tulee jättikoneen mahdollinen siirto-operaatio pois Toulousen Blagnacin lentokentältä olemaan haasteellinen operaatio. Koneen tyhjäpaino on noin 277 tonnia. Siipien irrotuksenkin jälkeen rungon paino on merkittävä ja se tuo varmasti omat haasteensa lyhyeenkiin kuljetukseen. Nelimoottorinen ja kaksikerroksinen Airbus A380 on yksi maailman suurimmista lentokonetyypeistä. Sen siipien kärkiväli on 80 metriä ja pituutta koneella on 75 metriä. Rungon leveys on yläkannella 5,84 metriä ja alakannella 6,55 metriä. A380-koneiden tuotanto on päättynyt ja viimeinen uusi Airbus A380 luovutettiin Emiratesille joulukuussa 2021. Jättikoneita valmistui vuodesta 2005 lähtien vain 251 kappaletta. Osa niistä jo kierrätetty eli purettu uusiokäyttöön. Lentokoneita on aiemminkin muutettu majoitus- ja ravintolakäyttöön. Esimerkiksi Tukholman Arlandan lentokentällä sijaitsee Boeing 747 jumbojet -koneeseen rakennettu Jumbo Stay -hotelli. MH Lue myös:
|
|||