(päivittynyt 17.35) Airbusin A350 XWB -koneperheen suurempi versio A350-1000 nousi ensilennolleen 24. marraskuuta pilvisessä Toulousessa. Sankka yleisömeri seurasi AIB01IL-radiokutsulla taivaalle nousevan 74-metrisen laajarunkokoneen lentoa. Kutsuvieraita, Airbusin työntekijöitä sekä median edustajia oli kokoontunut Toulousen kiitotien 32L varteen seuraamaan koneen nousua ensilennolleen. A350-1000 -kone (MSN59, F-WMIL) nousi ilmaan kello 10.42 paikallista aikaa. Koelento suuntautuu Toulousen eteläpuoleiselle alueelle Pyreneiden ylle. Lento on sujunut onnistuneesti ja laskutelineet on nostettu sisään. Konetta lentävät kokeneet koelentäjät Hugues Van Der Stichel ja Frank Chapman. Ohjaamossa on myös koelentoinsinööri Gerard Maisonneuve. Koneen matkustamossa lennon etenemistä seuraa kolme koelentoinsinööriä. Ensilento on suunniteltu noin nelituntiseksi. A350-1000 - konetta seurataan myös Falcon 20 -koneesta, joka on ns. chase plane. Lentoa seuraa viidessä telemetriahuoneessa kaikkiaan noin 100 asiantuntijaa eri puolilla Eurooppaa. Ensilennon aikana A350-1000 -koneella lennetään kaikissa konfiguraatioissa ja noustaan lentopinnallle 250. Lennolla käytettävä nopeusalue on VLS-VMO eli minimistä maksiminopeuteen saakka. Airbus A350-1000 XWB on suurin Airbusin koskaan valmistama kaksimoottorikone. Sen koelento-ohjelma tapahtuu nyt ilmaan nousseella koneyksilöllä ja myöhemmin valmistuvilla MSN65 ja MSN71:llä. Ensimmäinen A350-1000 on varustettu mittavalla koelentovarustuksella. Koneella lennetään suoritusarvoja ja käsittelyominaisuuksia sekä järjestelmätestejä käsittävät koelennot. Koneyksilölle on suunniteltu 600 tunnin koelento-ohjelma. MSN59:n koelentovarustus seuraa yli 600 000 parametriä ja siinä on lisäksi 15 videokameraa, jotka seuraavat eri toimintoja. Kaapelointeja on noin 120 kilometriä. Toinen koneyksilö MSN65 lentää 500 tunnin testiohjelman. Se varustetaan matkustamolla sekä kevyellä koelentovarustuksella. Koneen avulla varmistetaan sujuva käyttöönotto ja matkustamojärjestelmien toimivuus. MSN65 lentää ns. Route Proving -lennot ja kiertää maailmaa lentoyhtiössä olevan koneen tavoin. Kolmas koelentokone MSN71 varustetaan ensimmäisen tavoin raskaalla koelentovarustuksella. Sillä lennetään moottoreiden ja laskutelineiden suorituskykytestejä. Viimeinen koelentokone lentää 500 koelentotuntia. Koelento-ohjelma on merkittävästi lyhyempi, kuin vuonna 2014 päättynyt A350-900 -koneilla lennetty sarja. Kaikkiaan noin 1600 tuntia kestävien koelentojen odotetaan kestävän kolmella koneella alle vuoden. Näkyvimmät erot A350-900 ja -1000 -koneiden välillä on rungon pituus. Suurempiaa konetta on jatkettu sekä siiven etu- että takapuolelta seitsemällä metrillä. Lisäksi koneiden päälaskutelineissä on kuusi rengasparia per puoli. A350-1000 -koneen voimanlähteinä on kaksi Rolls-Royce Trent XWB-97 -moottoria. Ne ovat erittäin hiljaiset ja tuottavat 97 000 paunan työntövoiman eli 13 000 paunaa enemmän kuin A350-900 -koneessa. Koneen kantama on 8000 merimailia ja siinä on tyypillisessä matkustamo istuinasettelussa 366 paikkaa. Suurempi kone mahdollistaa vähintään 40 lisäpaikan asentamisen matkustamoon, mikä tarkoittaa esimerkiksi 40 prosentin lisäystä koneen premium-luokkaan. Airbusin A350 XWB -koneet ovat toimineet äärimmäisen luotettavasti. Nykyiset 49 asiakkaalle toimitettua A350-900 koneyksilöä ovat tarjonneet 98,5 prosentin lähtöluotettavuuden. Finnair lentää niistä seitsemällä. Ensimmäinen kone (MSN88) on määrä toimittaa asiakkaalle vuoden 2017 jälkimmäisellä puoliskolla. Suurempia A350 XWB -koneita on myyty 195 kappaletta 11 eri asiakkaalle. Nykyinen listahinta A350-1000 -laajarunkokoneelle on 355,7 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. A350-1000 laskeutui ensilennoltaan takaisin Toulouseen kiitotielle 14R neljän tunnin ja 18 minuutin jälkeen kello 15.00 Ranskan aikaa. Päivitys 13.05: Tarkennettu tietoja koelento-ohjelmasta. Lue myös:
|
|||