WSJ: Telemetrian perusteella Boeing 777 lensi neljä tuntia katoamisensa jälkeen? Malesia kiistää

EHM_sensors_rollsroyce(päivittynyt 14.3. klo 8.15) Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER -kone lensi vielä neljä tuntia sen jälkeen kun sen toisiotutkasignaali katosi, kertoo Wall Street Journal. Lehden tieto perustuu asiantuntijoihin, joiden mukaan kone on ottanut yhteyttä satelliittiin. Torstain lehdistötilaisuudessa lentoyhtiö kuitenkin kiisti tiedon.

Torstaina puoleltapäivin Suomen aikaa pidetyssä tiedotustilaisuudessa Malesian kuljetusministeri ja lentoyhtiön edustaja kuitenkin kiistivät WSJ:n tiedot, joiden mukaan koneen ACARS olisi lähettänyt dataa katoamisen jälkeen. Heidän mukaansa tieto on "epätarkka". Lennon ensimmäisten 40 minuutin aikana saatiin Boeingista kaksi normaalia ACARS-viestiä, mutta katoamisen jälkeen ei yhtään.

Wall Street Journalin asiantuntijoiden tiedot koneen lennon jatkumisesta perustuisivat Rolls-Royce Trent 800 -moottorien kuntoa reaaliajassa seuraavaan EHM-järjestelmään (Engine Healt Management). Valmistajan mukaan EHM lähettää lukuisien moottoriparametrien (grafiikka yllä) ohella tietoa koneen nopeudesta ja korkeudesta, muttei sijainnista.

(Päivitys 14.3. kello 8.15: Toisin kuin Wall Street Journal aluksi kertoi, kyseessä ei ilmeisesti olekaan moottorien kuntoa seuraava EMH-järjestelmä. Boeingin mukaan Malaysia Airlines ei käytä sitä. Sen sijaan WSJ:n uusimman, korjatun juttuversion mukaan kyseessä olisi satelliittilinkki, joka olisi lähettänyt normaalia yhteyskutsua. Lue perjantain MH370-juttu.)

Tieto kulkee ACARS-järjestelmän (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) välityksellä. Se lähettää satelliitin tai radiolinkin kautta telemetriatietoa valmistajan järjestelmään, joka automaattisesti havaitsee poikkeamat ja varoittaa siten mahdollisista ongelmista jo ennen niiden ilmenemistä.

Kuinka usein dataa välittyy, riippuu lentoyhtiön tilaaman palvelun laajuudesta. Sitä voidaan siirtää esimerkiksi lennon aikana 30 minuutin välein tai vaihtoehtoisesti purkaa järjestelmästä vasta laskeutumisen jälkeen.

WSJ:n lähteiden mukaan koneen lähettämä data kertoisi, että lento olisi jatkunut vielä neljä tuntia sen jälkeen kun MH370:n toisiotutkavastaaja lopetti toimintansa lauantainvastaisena yönä.

Jos tiedot pitäisivät paikkansa, kone olisi voinut lentää jopa 4000 km. Se tuskin olisi mahdollista muuten kuin niin, että kone olisi kaapattu. Interpol tosin on kertonut pitävänsä terrorismiä epätodennäköisenä.

satellite_chinastateadministrationfoscienceKiina puolestaan julkisti keskiviikkona satelliittikuvia, joissa näkyi kolme suurta kelluvaa esinettä (yksi kuvista oikealla). Niiden epäillään kuuluvan kadonneeseen koneeseen.

Jo sunnuntaina otetut kuvat esittävät aluetta Etelä-Kiinan merellä itään paikasta, jossa lento MH370 katosi tutkasta. Toistaiseksi alueelle lähetetyt etsintäyksiköt eivät kuitenkaan ole löytäneet mitään. Nyt kiinalaiset ovat lisäksi kertoneet että "kuvat julkaistiin vahingossa".

Eilen ilmestyi julkisuuteen myös sähköpostiviesti, jossa uusiseelantilainen öljylauttatyöntekijä väittää nähneensä kaukana taivaalla liekehtivän valoilmiön. Se sopisi ajallisesti koneen katoamiseen.

Porauslautta on Vietnamin rannikolla. Tämäkään havainto ei ole johtanut edistymiseen etsinnöissä.

sar_malaysianmaritimeagencyLentokelpoisuusmääräys, joka varoittaa mahdollisista halkeamista 777-koneen rungossa satelliittiantennin alapuolella ei koske kadonnutta 9M-MRO-konetta. Siihen ei ole asennettu kyseistä antennia.

Koneen katoamista ei ole vielä julistettu onnettomuudeksi, koska sen lopullisesta kohtalosta ei ole varmuutta. Etsinnät jatkuvat niin Malakansalmessa, Andamaanien merellä kuin Etelä-Kiinan merellä. Mukana on 42 laivaa ja 39 ilma-alusta yhteensä 12 valtiosta.

Malaysia Airlines on päättänyt muuttaa Kuala Lumpurista Pekingiin suuntautuvan lentonsa tunnusta. Huonon kaiun saanut MH370 on vastaisuudessa MH318. ++

Wall Street Journalin artikkeli

Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut lennosta MH370: