Yksi kuoli ja kymmeniä loukkaantuneita - Singapore Airlinesin Boeing 777 joutui kovaan turbulenssiin

SIA_777300ER_1(Päivittynyt klo 20.48) Yksi on menehtynyt ja kymmeniä on loukkaantunut Singapore Airlinesin 20. toukokuuta Lontoosta Singaporeen lähteneellä lennolla SQ321. Loukkaantumiset tapahtuivat reittikorkeudessa yllättävässä kirkkaan ilman turbulenssissa (CAT). Lentäjät tekivät tapauksen seurauksena hätälaskeutumisen Bangkokin Suvarbhumin lentokentälle.

Reittikorkeudessa lento kohtasi voimakkaan kirkkaan ilman turbulenssin alueen, jonka seurauksena vahvistettujen tietojen mukaan yksi henkilö on menehtynyt. Alustavien tietojen mukaan loukkaantuneita olisi jopa 38.
 
SIA_777300ER_2Lentäjät päättivät tehdä hätälaskeutumisen Bangkokiin, jonne lento SQ321 saapui 21. toukokuuta kello 15.45 paikallista aikaa eli 08.45 UTC-aikaa. Kymmenet ambulanssit ottivat Singapore Airlinesin Boeing 777-300ER -matkustajakoneen (9V-SWM) vastaan Bangkokin Suvarnabhumin lentoaseman terminaalilla.
 
Singapore Airlinesin mukaan lennolla oli 211 matkustajaa ja 18 miehistön jäsentä. Matkustajista 56 oli Australiasta, kaksi Kanadasta, yksi Saksasta, kolme Intiasta, kaksi Indonesiasta, yksi Islannista,  neljä Irlannista, yksi Israelista, 16 Malesiasta, kaksi Myanmarista, 23 Uudesta-Seelannista, viisi Filippiineiltä, 41 Singaporesta, yksi Etelä-Koreasta, kaksi Espanjasta, 47 Isosta-Britanniasta ja neljä Yhdysvalloista.
 
Singapore Airlines pahoittelee tapahtunutta ja ottaa osaa menehtyneen omaisten suruun. Lentoyhtiö kertoo keskittyvänsä nyt ensisijaisesti matkustajiensa hyvinvointiin.
 
SWC225_00UTCSääkarttojen mukaan lennon SQ321 reitillä oli laajoja ukkosrintamia ja niihin liittyy voimakkaita virtauksia.
Flightradar24-palvelun keräämän datan mukaan matkustajakone olisi osunut turbulenttiselle alueelle noin kello 07.49 UTC-aikaa eli noin tuntia ennen laskeutumistaan Bangkokiin. Lento oli tapahtumien aikaan Yangoonin lentotiedotusalueella Myanmarin ilmatilassa.
 
Kirkkaan ilman turbulenssi muodostuu, kun erisuuntaiset tai eri nopeudella etenevät ilmamassat kohtaavat toisensa sekoittuen. Tällaista turbulenssia esiintyy noin kuuden - 15 kilometrin korkeudessa erityisesti suihkuvirtauksien läheisyydessä.
 
SIA_777300ER_FR24_1Tällainen turbulenssi ei näy sääkartoissa eikä sitä voi lentokoneiden nykyjärjestelmin havaita etukäteen. Tieto kulkee lentäjien raporttien myötä lennonjohdon kautta alueelle saapuville lennoille.
 
Matkalennolla ilman turvavöitä paikallaan istuva tai käytävällä seisova matkustaja voi saada jopa vakavia vammoja lentokoneen joutuessa CAT-alueelle. Lentoyhtiöt suosittavatkin matkustamokuulutuksissaan turvavyön kiinnittämistä aina, kun matkustaja istuu paikallaan. Myös turhaa oleilua lentokoneen käytävillä tulee välttää.
 
Kehitteillä on erilaisia LIDAR-järjestelmiä, jotka mahdollistaisivat CAT-alueen havaitsemisen jopa 17,5 kilometrin etäisyydeltä. Tämä tarkoittaa liikennekoneen nopeudella ajassa noin 70 sekuntia. Sen aikana ohjaajat ehtivät varoittaa matkustamohenkilökuntaa sekä sytyttämään turvavyön merkkivalon. MH
 

Päivitys kello 20.48: Lisätty tiedot matkustajian kansallisuuksista.
Lue myös: