Yli 100-paikkaista vetylentokonetta kehittävä Fokker Next Gen yhteistyöhön airBalticin kanssa

Fokker_FNG_3Hollantilainen Fokker Next Gen kehittää kokonaan uudenlaista 120-150 -paikkaista kapearunkokonetta, joka käyttää energianlähteenä nestemäistä vetyä. Uutta konetyyppiä kehitetään nyt yhteistyössä latvialaisen airBalticin kanssa. Markkinoille Fokker Next Genin valmistaman matkustajakoneen on määrä tulla vuonna 2035.

Lentokonehankkeen taustalla on vuonna 1996 perustetun Rekkof Restart -yhtiön (Fokker kirjoitettuna takaperin) suunnitelma tuoda markkinoille Fokker 70 ja Fokker 100 -koneiden kehitysversioita klipailemaan Embraerin ja Bombardierin kapearunkokoneiden kanssa. Uudistettuihin Fokker 120NG ja 130NG -koneisiin oli määrä tulla myös uuden sukupolven moottorit. Tämä hanke ei kuitenkaan edennyt ja vuonna 2023 yhtiö esittelikin uuden Fokker Next Gen -nimen sekä suunnitelman kehittää kokonaan uudenlainen kapearunkokone.

Fokker_FNG_1 Nyt toukokuussa 2024 Fokker Next Gen ja latvialainen airBaltic julkistivat yhteistyön, jossa uuden lentokoneen kehityshankkeessa hyödynnetään airBalticin näkemyksiä. Sopimus tarjoaa airBalticille tilaisuuden saada tietoja yhtiön reittiverkostoon sopivasta vetylentokoneesta.

"airBaltic-yhteistyö vetykäyttöisten lentokoneiden kehityksessä on ratkaisevan tärkeää. Yhteinen ponnistelumme ei ainoastaan vie eteenpäin innovatiivista lentokonesuunnittelua loppukäyttäjien palautteen pohjalta, vaan myös edistää Alankomaiden ja Latvian talouksia. Tämä yhteistyö korostaa yhteistä sitoutumistamme ilmailun tulevaisuuden edelläkävijöinä", kommentoi Fokker Next Genin toimitusjohtaja Juriaan Kellermann.

”Olemme iloisia voidessamme allekirjoittaa tämän yhteisymmärryspöytäkirjan ja käynnistää yhteistyö Fokker Next Genin kanssa jakamalla näkemyksemme ja asiantuntemuksemme heidän käyttöön vetykäyttöisen lentokoneen kehittämiseksi. Näemme tämän tärkeänä askeleena ilmailun tulevaisuuden kannalta", sanoi airBalticin toimitusjohtaja Martin Gauss.

Fokker_FNG_2Osapuolten mukaan yhteistyö hyödyntää molempien yritysten vahvuuksia ja edistää nestevetykäyttöisten kaupallisten lentokoneiden valtavia mahdollisuuksia ilmailualalla.

Vielä toistaiseksi nimeämätön Fokker Next Genin kapearunkokone suunnitellaan kokonaan puhtaalta pöydältä.  Uusi 120-150 -paikkainen matkustajalentokone varustetaan kaksoispolttoainejärjestelmällä. Jopa 2500 kilometrin pituisille lennoille suunniteltava lentokone voisi käyttää fossiilista kerosiinia tai uusiutuvaa lentopolttoainetta, mutta pääenergialähteenä olisi kuitenkin nestemäinen vety.

Fokker_FNG_F100_1Uutta konetyyppiä kehitettäessä Fokker Next Gen aikoo hyödyntää Fokker 100 -koelentokonetta, johon asennetaan kaksoispolttoainejärjestelmä ja Rolls-Roycen Cavendish-hankkeessa kehittämät moottorit. Ensimmäiset maakokeet on määrä tehdä koelentokoneella jo vuonna 2026. Taivaalle koelentokoneen suunnitellaan nousevan vuoden 2027 aikana, jonka jälkeen vuonna 2028 lennettäisiin käyttäen energianlähteenä vetyä.

RR_H2_engineFokker Next Gen aikoo valmistaa vetylentokoneita sekä Alankomaissa että Latviassa ja osatuotannon on määrä alkaa vuonna 2030. Ensimmäisen uuden vetylentokoneen prototyypin odotetaan lentävän ensimmäisen kerran vuonna 2033. Tämän kokonaan uutta suunnittelua edustavan Fokker Next Gen vetylentokoneen on suunniteltu tulevan lentoyhtiökäyttöön vuonna 2035.

Hankkeessa mukana olevalla airBalticilla on yhteistä historiaa Fokkerin kanssa, sillä lentoyhtiön laivastossa on aiemmin ollut Fokker 50 -potkuriturbiinikoneita. MH