Airbus Defence and Space on tilannut Saabilta elektronisen sodankäynnin Arexis-järjestelmäratkaisun, joka asennetaan Saksan Eurofighter EK -hävittäjiin (Electronisher Kampf, ECR, electronic combat role). Luftwaffelle kehittettävien hävittäjien osalta sopimuskausi Airbusin ja Saabin välillä kattaa vuodet 2024-2026. Saab esitteli Arexis-järjestelmän ja erillisen häirintään soveltuvan Arexis Advanced Electronic Attack Jammer Podin vuonna 2017. Arexis-järjestelmä sisältää viimeisimmän sukupolven sensorit ja omasuojakyvyt. Mukana on myös Saabin tekoälykumppani Helsing-yhtiön AI -ratkaisu. Arexis-järjestelmä voidaan asentaa moniin erilaisiin alustoihin. "Vankka kokemuksemme elektronisen sodankäynnin järjestelmistä lentäville alustoille sekä pitkäaikainen yhteistyömme Airbusin kanssa ovat ratkaisevan tärkeitä tukemaan Eurofighter EK -hävittäjien toimituksia Saksan ilmavoimille", sanoi Saabin toimitusjohtaja Micael Johansson. "Arexis-sensoripakettimme yhdistää kehittyneen järjestelmän ja tekoälyn tukeman ohjelmiston. Arexis vahvistaa Saksan kykyjä elektronisen sodankäynnin saralla tulevina vuosikymmeninä", jatkoi Johansson. Airbus Defence and Space varustaa 15 Eurofighteria Saabin uudella elektronisen sodankäynnin järjestelmällä sekä integroimalla niihin Northrop Grumman AGM-88B AARGM -tutkaohjukset. Saabin järjestelmät tuovat hävittäjälle myös omasuojaa. Kaksipaikkaisen Eurofighter EK:n takaohjaamo on suunniteltu erityisesti tehtävien hallintaan ja elektronisen sodankäynnin tehtäviin. Hävittäjä kykenee havaitsemaan, paikallistamaan ja tuhoamaan vastustajan tutkajärjestelmät sekä toimimaan elektomagneettisesti kyllästetyssä ympäristössä. Eurofighter EK korvaa Saksan Panavia Tornado-hävittäjät, jotka ovat palvelleet tehtävässä jo noin 40 vuotta. Uuden Eurofighter EK:n odotetaan saavat Nato-hyväksynnän vuoteen 2030 mennessä. Eurofighter ECR -kehityshankkeessa ovat mukana Airbus, Hensoldt, MBDA, MTU, Premium Aerotec, Rolls-Royce, BDSV ja BDLI. Lue myös:
|
|||