Yhdysvaltain laivaston taitolentoryhmä Blue Angels on siirtymässä Boeing F/A-18 Super Hornet -hävittäjien käyttäjäksi. Boeing ja Yhdysvaltain puolustusministeriö ovat solmineet sopimuksen yhdentoista Super Hornetin konvertoinnista taitolentoryhmän tarpeisiin. Yhdysvaltain puolustusministeriö kertoi 13. elokuuta solmineensa 17 miljoonan dollarin arvoisesta hankkeesta Boeingin kanssa kaikkiaan 11 F/A-18 Super Hornet hävittäjän modifioinnista taitolentoryhmä Blue Angelsin käyttöön. Aiempi noin 12 miljoonan dollarin arvoinen sopimus kyseisestä hankkeesta oli solmittu vuonna 2016. Nyt vahvistetun sopimuksen myötä Blue Angelsille konvertoidaan yhdeksän F/A-18E Super Hornetia sekä kaksi kaksipaikkaista F/A-18F Super Hornetia. Koneiden tykki poistetaan ja niihin tulee savujärjestelmä. Myös ohjaussauvaan asennetaan jousi, joka helpottaa osastolentämistä. Muutostyöt tehdään Boeingin Missourissa St. Lousin tehtaalla. Muutostöiden odotetaan valmistuvan joulukuussa 2021. Boeing modernisoi Yhdysvaltain laivaston F/A-18 Super Hornet -hävittäjiä jatkaen niiden elinkaarta nykyisestä 6000 lentotunnista yli 9000 lentotuntiin. Vuodesta 2020 lähtien US Navyn Block II -koneita päivitetään uuteen Block III -konfiguraatioon. Muutostyö sisältää rungon yläpuoliset lisätankit. Tostaiseksi ei ole tiedossa tehdäänkö vastaava päivitys myös Blue Angelsin koneisiin. Vuonna 1946 perustettu ja Grumman F6F-5 Hellcat -koneilla aloittanut Blue Angels lentää nykyisin Boeing F/A-18A/B/C/D Horneteilla. Niillä se on esiintynyt vuodesta 1986 lähtien. Super Hornet on ryhmän kymmenes konetyyppi. Blue Angels on esiintynyt Suomessa Turussa vuonna 1992 arki-illan lentonäytöksessä. Silloinen puolustusministeri Elisabet Rehn pääsi kaksipaikkaisen koneen kyytiin. Boeing F/A-18 Super Hornet on yksi ehdokas myös Suomen Ilmavoimien seuraavaksi hävittäjätyypiksi nykyisten Hornetin suorituskyvyn korvaamiseen tähtäävässä HX-hankkeessa. Lue myös:
|
|||