Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA on julkistanut EAD:n (Emergency Airworthiness Directive) koskien Airbus A330- ja A340-koneiden kohtauskulma-antureita. EASA:n mukaan A330-koneissa on tapahtunut kohtauskulma-antureiden jumiutumisia nousun aikana. Ne ovat johtaneet automaattiohjeuksen irtoamiseen ja Alpha Prot -suojauksen aktivoitumiseen Machin luvun noustessa. Vika voi johtaa osittaiseen ohjattavuuden menetykseen. Anturit ovat samanlaisia A330- ja A340-koneissa. Mikäli Alpha Prot-suojaus aktivoituu Airbusin ollessa normal law -lentotilassa ja Machin luku kasvaa, alkaa kone suojausten avulla työntää automaattisesti nokkaa alas. Suojauksen aktivoituminen saattaa johtaa tilanteeseen, jossa ohjaajat eivät voi oikaista lentotilaa edes täysin poikkeutetuilla ohjaimilla. Vikatilanne voi tapahtua sekä Thalesin että Goodrichin valmistamilla kohtauskulma-antureilla. Airbus on julkaissut A330- ja A340-koneiden lentokäsikirjaan väliaikaisen korjauksen, joka koskee jumiutuvia kohtauskulma-antureita. Siinä kuvattujen toimenpiteiden avulla ohjaajat osaavat toimia oikein yllättävässä vikatilanteessa. EASA AD 2012-0258-E Navigation – Angle Of Attack Probe – Operational Procedure
|
|||