F-35A ja Typhoon ensi kertaa maantietukikohdassa - toiminnan keskiössä Suomi, Pohjois-Savo ja Tervo

F-35A climb rwy 30 Tervo_210923Ilmavoimien Baana 23 -maantietukikohtaharjoitus sai odotetusti erikoisvieraita Norjasta ja Isosta-Britanniasta. Pohjois-Savon Tervossa seututiellä 551 sijaitseva 2700 metrin pituinen metsäkaistojen rajaama kiitotie sai kunnian olla ensimmäinen maantien pätkä, josta Lockheed Martin F-35A ja Eurofighter Typhoon ovat tiettävästi koskaan operoineet.

HN-462 climb Tervo_210923Karjalan lennoston johtama Suomen ilmavoimien Baana 23 -harjoitus sulki seututien 551 tieliikenteeltä 18. syyskuuta. Ensimmäisen varsinaisen lentopäivän eli tiistain 19. syyskuuta aikana Tervossa sijaitsevassa maantietukikohdassa nähtiin erityisesti F/A-18 Hornetien lähestymisiä ja läpilaskuja. Maantietukikohdassa vieraili harjoituksen aikana myös tukilentolaivueen Pilatus-koneita.

Hajautettu toiminta on Suomen ilmavoimien normaali taistelutapa ja maantietukikohdissa harjoitellaan eri puolilla Suomea. Baana 23:ssa harjoitellaan operointia ilmassa ja maassa. Harjoituksen aikana Tervon maatietukikohtaan tehdään noin 100 laskeutumista päivässä.

RAF Eurofighter Tervo_210923Harjoituksen erikoisuus oli Nato-jäsenyyden myötä harjoitukseen kutsuttujen liittolaismaiden Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien (RAF) Typhoon- ja Norjan kuninkaallisten ilmavoimien F-35A -hävittäjien mukaantulo.

Keskiviikkona 20. syyskuuta suomalaiseen maantietukikohtaan laskeutui ensimmäistä kertaa RAF:n Eurofighter Typhoon -hävittäjä. Laskeutumisen jälkeen brittiläishävittäjä kuumatankattiin eli hävittäjälle annettiin polttoainetäydennystä moottorit käydessä maantietukikohdan kääntöpaikalla.

ZK339_200923aSuomeen saapui harjoitusta varten kaksi RAF:n Typhoonia, jotka tukeutuvat Karjalan lennoston tukikohtaan Rissalaan. Kyseessä on ensimäinen kerta, kun Typhoonit ovat laskeutuneet maantietukikohtaan.

Erikoislentoa varten lentäjät pääsivät tutustumaan Hornet-simulaattoriin, jolla he suorittivat ensimmäiset harjoituslaskunsa mallinnettuun Tervon maantietukikohtaan. Simulaattori oli riittävä ja kaksipaikkaisen Hornetin kyytiin ei tarvinnut turvautua ennen ensimmäistä operaatiota maantielle. Operointikyky maantietukikohdasta oli yksi vaatimus Suomen jo päättyneessä HX-hävittäjähankkeessa ja nyt se on myös Eurofighterin osalta julkisesti todennettu.

F-35A flypast Tervo_210923Baana 23 -harjoituksen päävieraat tulivat kuitenkin Norjasta, joka lentää Suomen HX-hävittäjähankkeen voittaneella Lockheed Martin F-35A -hävittäjäkalustolla. Suomen seuraavan hävittäjäsuorituskyvyn vierailu ja operointikyky maantietukikohdassa oli luonnollisesti harjoituksen keskiössä.

Norjalaishävittäjät saapuivat Suomeen torstaina 21. syyskuuta suoraan kotitukikohdastaan Ørlandista tavoitteenaan suorittaa läpilaskuja ja kuumatankkaus maantietukikohdassa.

F-35A climb Tervo_210923aF-35A -hävittäjien saapuminen viivästyi pari tuntia sääolosuhteiden takia. Hävittäjät saapuivat ensin Rissalan tukikohdan ylle, josta ne jatkoivat näkölentosääntöjen mukaisesti kohti Tervon maantietukikohtaa.

Norjan ilmavoimilla ei ole vielä viranomaishyväksyntää GPS-pohjaisille RNP-lähestymisille (Required Navigation Performance), joten ne joutuivat odottamaan sään paranemista kotitukikohdassa voidakseen lentää Rissalasta ILS-lähestymisen jälkeen maanäkyvyydessä Tervoon.

"Tervon maantietukikohta eroaa esimerkiksi Lusin tukikohdasta siten, että kiitotie on pitkä ja kapea. Tervon kiitotie 12/30 on 2700 metriä pitkä ja 25 metriä leveä. Erona on myös jyrkempi 3,5 asteen liukukulma normaalin kolmen asteen sijasta. Siten kiitotien jatkeilta joudutaan raivaamaan vähemmän metsää", kertoi harjoituksen johtaja Hävittäjälentolaivue 31:n komentaja everstiluutnantti Rami Lindström.

J-P Keränen_Rolf Folland_210923Baana 23 -harjoitusta ja historiallista F-35A -hävittäjän laskeutumista suomalaiseen maantietukikohtaan olivat seuraamassa myös Suomen ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen ja Norjan ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Rolf Folland.
 
F-35A -hävittäjien osoittama kyky operoida maantietukikohdasta ja tukeutua maantietukikohtaan on tärkeä etappi sekä Suomen että Norjan ilmavoimille.
 
"Tämä on historiallinen hetki, kun F-35A osoittaa soveltuvuutensa operointiin maantietukikohdasta. Lisäksi tämä osoittaa Pohjoismaiden yhteisen halun kehittää hajautettua ja liikkuvaa taistelutapaa", sanoi ilmavoimien komentaja  Keränen.

2xF-35A Tervo_210923"Tämä on hieno hetki Norjan ilmavoimille, mutta myös Pohjoismaille ja Natolle. F-35A:n tukeutuminen maantietukikohtaan osoittaa kykyämme toteuttaa hajautettua taistelutapaa. Tämä on myös osoitus mielenkiintoisesta kehityksestä pohjoismaisessa sotilasilmailun yhteistyössä", kommentoi puolestaan Norjan ilmavoimien komentaja Folland.

Nyt tapahtuneita Typhoon- ja F-35A -hävittäjien ensimmäisiä operointeja aiemmin suomalaisessa maantietukikohdassa on vieraillut jo Ruotsin ilmavoimien Gripen -hävittäjiä.

Tervo rwy 12_210923Tervossa käytetty RNP-lähestymismenetelmä mahdollistaa operoinnin pilvikorkeuden ollessa vähintään 300 jalkaa ja näkyvyyden ollessa vähintään 1200 metriä.

Varatukikohdassa on käytössä myös normaalin neljon sijasta kaksilamppuiset lähestymiskulmaa osoittavat PAPI-valot (Precision Approach Path Indicator). Maantietukikohdan kiitotien sivuilta oli raivattu puista ja pensaista parinkymmenen metrin levyinen kaistale.
 
Saapuminen Tervon maantietukikohtaan oli ensimmäinen kokemus metsän keskeltä aukeavasta maantiellä sijaitsevasta kiitotiestä myös norjalaislentäjille.

F-35A hot refuelling Tervo_210923Kolmen läpilaskun jälkeen F-35A -hävittäjät lasketuivat seututielle 551. Maantietukikohdan, kokonaan uuden tukikohdan ja lyhyehkön kiitotien yhteisvaikutus toi lyhyen viiveen myös F-35A -hävittäjien paluumatkalle.
 
Tervossa suoritetun kuumatankkauksen jälkeen mekaanikot mittasivat norjalaishävittäjien jarruista lämpötilaa useita kertoja. Jarrujen jäähdyttyä riittävästi hävittäjät lähetettiin taas matkaan.

F-35A chute fairing_210923Norjan ilmavoimat valitsi F-35A -hävittäjiinsä erikoisvarusteeksi koneen takaylärunkoon muotosuojan sisään sijoitetun jarruvarjon (kuvassa vasemmalla). Sen käyttö mahdollistaa operaatiot heikommissa kiitotien kitkaolosuhteissa lyhentäen jarrutusmatkoja sekä parantaen ohjattavuutta liukkaalla säällä. Tervossa norjalaishävittäjät eivät käyttäneet jarruvarjoja. Suomen ilmavoimat on valinnut saman varustuksen hävittäjiinsä.

5501 taxi out Tervo_210923Baana 23 -harjoitus oli tiettävästi ensimmäinen kerta, kun Eurofighter Typhoon ja F-35A -versio ovat missään laskeutuneet maantietukikohtaan. On mahdollista, että Israelin ilmavoimat on lentänyt F-35I Adir -hävittäjillään aiemmin myös maantieltä.

Lentotoiminta jatkuu Tervossa lähes katkotta myös seuraavalla viikolla, kun Ilmavoimien pääsotarharjoitus Ruska 23 -ilmaoperaatioharjoitus käynnistyy 25. syyskuuta. Tervo on siis yksi Ruska 23 -harjoituksessa mukana olevista tukikohdista kolmen päivän ajan.

F-35A taxi out Tervo_210923Ruskassa harjoitellaan henkilökunnan, reserviläisten ja varusmiesten poikkeusolojen tehtäviä. Molemmissa harjoituksissa lisäksi kehitetään yhteistyötä muiden viranomaisten, kumppanien ja liittolaisten kanssa.
 
Maantietukikohdan sijainti keskellä metsää ei mahdollistanut katselualueen järjestämistä suurelle yleisölle toisin kuin eräissä muissa kohteissa. Tervossa ei ole tarjolla alueen sivuille johtavia teitä.
 
F-35A landing rwy 30 Tervo_210923Puolustusvoimat onnistui kuitenkin järjestämään kunnan toiveen mukaisesti lyhyen yleisötilaisuuden tervolaisille ja lähialueiden asukkaille harjoituksen ensimmäisenä päivänä 18. syyskuuta. Tukikohtaan ja F/A-18 Hornetiin tutustui tuolloin yli 500 henkeä.
 
Media pääsi tutustumaan lentotoimintaan ja erikoisvieraisiin maantietukikohdassa torstaina 21. syyskuuta. HK, MH
HN rwy 30 Tervo_210923
F-35A climb Tervo_210923

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lue myös: