Heart Aerospace esitteli Heart X1 -sähkölentokoneen - merkittävä askel kohti ES-30 -sähköhybridikonetta

Heart_HX1Heart Aerospace esitteli 12. syyskuuta 2024 sähkömoottoroidun Heart Experimental 1 (Heart X1, HX-1) -koelentokoneen, joka on ensimmäinen täysikokoinen malli ES-30 -sähköhybridilentokoneesta. Maakokeiden jälkeen ensilentoa suunnitellaan toteutettavaksi vuoden 2025 aikana.

Heart_HX1_hangaariHeart X1 -sähkölentokone on rakennettu lähes kokonaan Heart Aerospacen omana tuotantona Göteborgin tuotantolaitoksella. Ensimmäisen koelentokoneen julkistaminen on osa yhtiön strategiaa, jossa kehitetään samanaikaisesti itse lentokonetta ja tuotantomenetelmiä.

Heart Aerospacella on Northern Runway -sähkölentokoneteollisuuskeskittymä Göteborgin Säven lentokentällä. Suunnitelmissa on uuden tuotantolinjan toteuttaminen, jolta valmistuisi esivalmistusvaiheessa yksi kone kuukaudessa ja tuotantovaiheessa yksi kone viikossa.

Heart_HX1_AFSiipien kärkiväliltään 32-metrinen ja täysin sähköllä toimiva Heart X1 -koelentokone tulee toimimaan testialustana varsinaisen ES-30 -sähköhybridilentokoneen kehityksessä. Ensivaiheessa HX-1 -koelentokonetta käytetään maakokeissa, joissa keskitytään akkujen lataamiseen, rullaukseen sekä lento-operaatioiden ns. kääntömenetelmiin.

Heart_turnaround_1Suunnitelmissa on toteuttaa koneella ensimmäinen sähkövoimalla suoritettava lento vuoden 2025 toisen neljänneksen aikana. Tuolloin HX-1 on suurin koskaan lentänyt sähkölentokone.

Valmistautuessaan ensilentoon Heart Aerospace suorittaa lähikuukausina kriittisiä kokeita koneen järjestelmille itse lentokoneessa sekä irrallaan lentokoneesta.

Heart_turnaround_2Heart Aerospacen mukaan kaikki lähtee laataamiskyvystä ja yhtiö onkin suorittanut koelentokoneella jo ensimmäiset latauskokeet megawattiluokan latausjärjestelmällä sekä ns. turn around -kokeet Braathens Regional Airlinesin, SAS:n ja Swedavian kanssa. Vuoden 2025 aikana Heart Aerospace aikoo esitellä tällaisen megawattiluokan latauspisteen ruotsalaisella lentoasemalla.

Heart_vaiheetHX-1:n kehityshankkeen rahoituksesta on vastannut osin Ruotsin valtion innovaatioista vastaava Vinnova, joka korostaa valtion ja teollisuuden yhteistyötä uudenlaisen ilmailuteknologian tuomiseksi markkinoille.

Hankkeen tulevissa vaiheissa kohti ES-30 -sähköhybridikonetta rakennetaan ensin esituotantomalli Heart X2, joka on myös sähköhybrikone eikä pelkästään sähkölentokone. HX-2:n avulla kehitetään suunnittelua ja tuotantoa hyödyntäen oppeja, joita on saatu Heart X1 -koneen kehittämisestä.

Heart_X1_latausHeart X2:n on määrä suorittaa ensimmäinen sähköhybridilento vuonna 2026 ja siinä esitellään yhtiön on uusi työntövoimajärjestelmä. Tällä koelentokoneella on määrä suorittaa myös pidempiä lentoja.

Varsinaisen ES-30 -koneen tuotannon on määrä alkaa vuoden 2026 lopussa ja tuotantoa on määrä saada vauhtiin vuoden 2028 aikana. Tyyppihyväksyntään tähtäävät koelennot on määrä aloittaa vuoden 2027 aikana ja niiden myötä ES-30 -sähköhybridikoneelle havitellaan tyyppihyväksyntää vuosikymmenen loppuun mennessä.

Heart_X1_ohjaamoHeart Aerospace kehittää alueellisille lennoilla soveltuvaa sähköhybridivoimanlähteellä lentävää 30-paikkaista ES-30 - matkustajalentokonetta. Koneelle luvataan sähkömoottorilla nollapäästöillä 200 kilometrin toimintamatkaa ja sähköhybridivoimalla 400 kilometriä 30 matkustajan kanssa. Toimintamatka 25 matkustajalla olisi laajennettavissa jopa 800 kilometriin tarvittavilla energiareserveillä.

ES30_1Heart Aerospace on saanut ES-30 -koneesta jo 250 vahvistettua tilausta. Optioita ja osto-oikeuksia on 120 lentokoneesta ja aiesopimushankkeita 191 lentokoneesta. Myös Finnair kuului alkuperäisen Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokonehankkeen kumppaneihin. Suomalaisyhtiö ei enää uusinut sitoumustaan, kun Heart Aerospace uudelleensuunnitteli koneensa sähköhybridiversioksi. MH

Lue myös: