Heart Aerospace esitteli 12. syyskuuta 2024 sähkömoottoroidun Heart Experimental 1 (Heart X1, HX-1) -koelentokoneen, joka on ensimmäinen täysikokoinen malli ES-30 -sähköhybridilentokoneesta. Maakokeiden jälkeen ensilentoa suunnitellaan toteutettavaksi vuoden 2025 aikana. Heart X1 -sähkölentokone on rakennettu lähes kokonaan Heart Aerospacen omana tuotantona Göteborgin tuotantolaitoksella. Ensimmäisen koelentokoneen julkistaminen on osa yhtiön strategiaa, jossa kehitetään samanaikaisesti itse lentokonetta ja tuotantomenetelmiä. Heart Aerospacella on Northern Runway -sähkölentokoneteollisuuskeskittymä Göteborgin Säven lentokentällä. Suunnitelmissa on uuden tuotantolinjan toteuttaminen, jolta valmistuisi esivalmistusvaiheessa yksi kone kuukaudessa ja tuotantovaiheessa yksi kone viikossa. Siipien kärkiväliltään 32-metrinen ja täysin sähköllä toimiva Heart X1 -koelentokone tulee toimimaan testialustana varsinaisen ES-30 -sähköhybridilentokoneen kehityksessä. Ensivaiheessa HX-1 -koelentokonetta käytetään maakokeissa, joissa keskitytään akkujen lataamiseen, rullaukseen sekä lento-operaatioiden ns. kääntömenetelmiin. Suunnitelmissa on toteuttaa koneella ensimmäinen sähkövoimalla suoritettava lento vuoden 2025 toisen neljänneksen aikana. Tuolloin HX-1 on suurin koskaan lentänyt sähkölentokone. Valmistautuessaan ensilentoon Heart Aerospace suorittaa lähikuukausina kriittisiä kokeita koneen järjestelmille itse lentokoneessa sekä irrallaan lentokoneesta. Heart Aerospacen mukaan kaikki lähtee laataamiskyvystä ja yhtiö onkin suorittanut koelentokoneella jo ensimmäiset latauskokeet megawattiluokan latausjärjestelmällä sekä ns. turn around -kokeet Braathens Regional Airlinesin, SAS:n ja Swedavian kanssa. Vuoden 2025 aikana Heart Aerospace aikoo esitellä tällaisen megawattiluokan latauspisteen ruotsalaisella lentoasemalla. HX-1:n kehityshankkeen rahoituksesta on vastannut osin Ruotsin valtion innovaatioista vastaava Vinnova, joka korostaa valtion ja teollisuuden yhteistyötä uudenlaisen ilmailuteknologian tuomiseksi markkinoille. Hankkeen tulevissa vaiheissa kohti ES-30 -sähköhybridikonetta rakennetaan ensin esituotantomalli Heart X2, joka on myös sähköhybrikone eikä pelkästään sähkölentokone. HX-2:n avulla kehitetään suunnittelua ja tuotantoa hyödyntäen oppeja, joita on saatu Heart X1 -koneen kehittämisestä. Heart X2:n on määrä suorittaa ensimmäinen sähköhybridilento vuonna 2026 ja siinä esitellään yhtiön on uusi työntövoimajärjestelmä. Tällä koelentokoneella on määrä suorittaa myös pidempiä lentoja. Varsinaisen ES-30 -koneen tuotannon on määrä alkaa vuoden 2026 lopussa ja tuotantoa on määrä saada vauhtiin vuoden 2028 aikana. Tyyppihyväksyntään tähtäävät koelennot on määrä aloittaa vuoden 2027 aikana ja niiden myötä ES-30 -sähköhybridikoneelle havitellaan tyyppihyväksyntää vuosikymmenen loppuun mennessä. Heart Aerospace kehittää alueellisille lennoilla soveltuvaa sähköhybridivoimanlähteellä lentävää 30-paikkaista ES-30 - matkustajalentokonetta. Koneelle luvataan sähkömoottorilla nollapäästöillä 200 kilometrin toimintamatkaa ja sähköhybridivoimalla 400 kilometriä 30 matkustajan kanssa. Toimintamatka 25 matkustajalla olisi laajennettavissa jopa 800 kilometriin tarvittavilla energiareserveillä. Heart Aerospace on saanut ES-30 -koneesta jo 250 vahvistettua tilausta. Optioita ja osto-oikeuksia on 120 lentokoneesta ja aiesopimushankkeita 191 lentokoneesta. Myös Finnair kuului alkuperäisen Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokonehankkeen kumppaneihin. Suomalaisyhtiö ei enää uusinut sitoumustaan, kun Heart Aerospace uudelleensuunnitteli koneensa sähköhybridiversioksi. MH Lue myös:
|
|||