Korean Air uudistaa laivastoa - viisi Boeing 747-8i -laajarunkokonetta SNC:lle uuden SAOC:n alustaksi

HL7643_050919Korean Air käy läpi laivastouudistusta, johon liittyen yhtiö vahvisti huhtikuussa 2024 laajarunkotilauksen 33 Airbus A350 XWB -koneesta. Ikääntyvää kalustoa poistetaan käytöstä ja Reutersin mukaan Korean Airin yhdeksästä Boeing 747-8i -jumbojetistä viisi myytäisiin amerikkalaiselle Sierra Nevada Corporationille (SNC) uuden SAOC-johtokeskuskoneen (Survivable Airborne Operations Center) alustaksi.

SNC sai huhtikuussa 2024 Yhdysvaltain puolustusministeriöltä sopimuksen nykyisten Boeing 747-200 -koneisiin pohjautuvien E-4B Nightwach -johtokeskuskoneiden korvaamisesta uudella SAOC-ratkaisulla. Hankkeen odotetaan valmistuvan kesäkuuhun 2036 mennessä.

SAOC_2_SNCUusien Doomsday- eli Tuomiopäivänkoneiden alustaksi on tulossa odotetusti nelimoottorinen Boeing 747-8i. Koneet hankitaan käytettyinä, sillä Boeing sulki jumbojettien tuotantolinjan alkuvuodesta 2023.

Reutersin mukaan SNC ostaisi viisi Boeing 747-8i -laajarunkokonetta Korean Airilta, joka korvaa vanhenevaa kalustoa uusilla laajarunkokoneilla. Kaupan hinnaksi kerrotaan 674 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, joka olisi hieman alle 135 miljoonaa dollaria per koneyksilö. Kaupan odotetaan toteutuvan kokonaisuudessaan syksyyn 2025 mennessä.

75-0125_071117Yhdysvaltain ilmavoimat ei ole vahvistanut uusien SAOC-koneiden määrää, mutta eri lähteissä on esillä ollut jopa kymmenen koneen laivasto. Nykyisin USAF:n käytösä on neljä E-4B NAOC Nightwatch -konetta (National Airborne Operations Center).

Korean Airin lisäksi Boeing 747-8i -koneilla eli matkustajaversioilla operoivat myös Lufthansa ja Air China. Valtaosa uusimmista Boeing 747-8 -koneista on rahtikonekäytössä.

Reuters: Korean Air sells five jets to US aerospace firm Sierra Nevada

 Lue myös: