Vaikka lentämisen turvallisuus on korkealla niin aika ajoin matkustajalentokoneita kuitenkin evakuoidaan erilaisten hätätilanteiden seurauksena. Monissa viime aikojen evakuointitilanteissa matkustajien mukaansa ottamat matkatavarat ovat haitanneet koneesta poistumista.
"Evakuointitilanteessa aika on usein kriittinen tekijä. Käsimatkatavaroiden esiin kaivaminen ja niiden raahaaminen hidastaa evakuointia tukkimalla käytäviä. Evakuointilanteeseen ei kaivata yhtään ylimääräistä häiriötekijää", painottaa Suomen lentäjäliitto FPA:n turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen Lentoposti.fi:lle. "Matkustajan huomion tulee kiinnittyä koneesta poistumiseen, ei mihinkään muuhun. Väärin toimittaessa tavaroita saattaa jäädä käytävälle ja muut kompastelevat niihin. Tällä tavoin kävi Helsinki-Vantaalla vuonna 2018 Czech Airlinesin evakuointitapauksessa. Onnettomuustutkintaraportti kertoi myös, että lapsia oli jäänyt käytävällä rynnivien jalkoihin. Lisäksi kyseisen lennon perämies oli joutunut omien toimiensa sijaan keräämään matkustajilta matkatavaroita pois, etteivät ne aiheuttaisi enempää vaaraa ennen koneesta poistumistaan", jatkaa Pitkänen.
Lisäksi matkustajien mukaan ottamat matkatavarat hidastavat evakuointia ja voivat estää muiden poistumisen koneesta. Hätäpoistumistielle tuotuna käsimatkatavarat aiheuttavat riskin siitä, että ne liukuvat tai putoavat usean metrin korkeudesta maassa olevien ihmisten päälle tai vaurioittavat ilmatäytteistä liukumäkeä. Eri arvioiden mukaan ruumaan laitettavan matkavaran maksullisuus on kasvattanut matkustamoon tuotavien tavaroiden määrää ja kokoa. Kyseessä on lentoyhtiöiden tekemä valinta. Ruumaan menevä matkatavara saattaa painaa enemmän ja lisätä polttoaineen kulutusta. Lastaaminen lisäksi maksaa ja hidastaa kääntöaikoja. Jälkeen jääneet laukut puolestaan lisäävät kustannuksia, kun ne pitää toimittaa asiakkaille. Myös lentokonevalmistajat ovat kuunnelleet matkustajia ja lentoyhtiöitä. Uusiin lentokoneisiin on asennettu aiempaa tilavampia matkatavarahyllyjä ja niitä on mahdollista asentaa myös vanhempaan kalustoon matkustamouudistusten yhteydessä. "Useat lentoyhtiöt ovat jo havahtuneet tilanteeseen ja matkatavaroiden koneeseen jättämisestä hätätilanteessa mainitaan lentokoneen kuulutuksissa ja turvaohjeissa. Pääpiirteittäin matkustajat noudattavat miehistön ohjeita hyvin", toteaa Pitkänen. Lentoyhtiöt suhtautuvat turvakuulutuksiin vakavasti vaikka osa esittää asian mahdollisesti humoristisellakin videolla ennen koneen lähtöä. Erikoisefekteillä ja ympäristöllä pyritään kiinnittämään matkustajien huomiota seuraamaan turvaohjeita omien kännyköiden kuvaruutujen tai musiikkivalikoimien sijaan. "Hauskat ja erikoiset kuulutukset sekä show-meininki varmasti jäävät mieleen, mutta jääkö silloin mieleen se vakava sisältö vai pelkkä show-meininki", miettii Pitkänen.
"Tiedottaminen ja ymmärryksen lisääminen on tärkeässä roolissa. Jos matkustajat saisi hetkeksi keskittymään mahdolliseen evakuointiin ja omiin toimiin evakuointitilanteessa kohenisi turvallisuus varmasti", toteaa Pitkänen. Lentoyhtiöt tiedostavat ongelmakohdat ja käsittelevät asiaa matkustamohenkilöstön turvakoulutuksessa. Eri yhtiöissä on mm. otettu käyttöön selkeitä käskyhuutoja, joilla tositilanteessa muistutetaan matkatavaroiden jättämisestä koneeseen. Kaikkia ei kuitenkaan ehditä opastamaan evakuoinnin aikana. Lentokoneiden tyyppihyväksynnässä yksi osa-alue on evakuointikoe. Siinä kaikkien matkustajien tulee pystyä poistumaan lentokoneesta hätäuloskäyntejä käyttäen 90 sekunnissa. Vaatimusten mukaan aikarajan puitteissa on kyettävä poistumaan koneesta siten, että vain puolet hätäuloskäynneistä on käytettävissä. Kyseisissä kokeissa ihmiset tietävät tulevansa evakuoiduiksi ja ovat siten varautuneita toimintaan. Heillä ei myöskään ole mukanaan käsimatkatavaroita. Lentäjäliitto painottaa, että turvaohjeisiin on syytä tutustua jokaisella lennolla. Evakuointi johtuu aina hengenvaarallisesta tilanteesta. Jättämällä käsimatkatavarat koneeseen saattaa pelastaa oman ja kanssamatkustajan hengen.
Vuonna 2018 Helsinki-Vantaalla evakuoitiin CSA:n Airbus A319. Vuonna 2017 Finnairin lennolla ollut Norran Embraer E190 -kone evakuoitiin hätälaskun jälkeen Turussa. Kyseinen tapaus oli ensimmäinen Finnairin liikennekoneen hätäliukuevakuointi. Kaikissa tapauksissa koneessa oli havaittu savua eli juuri sitä mikä voi olla erittäin vaarallista ja uhata henkeä. "Jos jokainen matkustaja ottaisi turvaohjeen käteensä hetkeksi ja tutustuisi siihen. Toimintatapa voisi mahdollisesti auttaa evakuointitilanteissa. Etenkin pienten lasten kanssa matkustaessa turvaohjeen lukeminen on tärkeää ja keskustelu voi olla jopa antoisaa. Omien lasteni mielestä se, että lentokoneessa on liukumäkiä on erittäin mielenkiintoista. Samalla tulee keskusteltua siitä, miten koneesta pääsee tarvittaessa nopeasti ulos", päättää Pitkänen. Lue myös:
|
|||