Suomessa käytetty aiempi lentonäytösmääräys oli vuodelta 1997 ja se oli Traficomin mukaan sisällöltään monin paikoin vanhentunut. EU-tasolla ei ole annettu sääntelyä lentonäytösten ja -kilpailujen järjestämisestä, vaan asia on kokonaan kansallisten viranomaisten toimivallassa. Muutos edistää Traficomin mukaan lentoturvallisuutta ja tapahtumien turvallista järjestämistä. Vaatimusten yhtenäistäminen muiden valtioiden vastaaviin helpottaa myös määräyksen noudattamista ulkomaisille näytöslentäjille. Pienten lentonäytösten ja näytöslentäjän hyväksyntöjen osalta viranomaismenettelyt selkeytyvät, mikä vähentää hallinnollista taakkaa ja viranomaistyötä.
Määräyksessä on tarkennettu myös tapahtuman johtajan ja näytöksen johtajan vastuita sekä tehtäviä. Mukana on myös uudet vaatimukset mm. pyrotekniikan käyttöön, miehittämättömiin ilma-aluksiin ja lentonäytöksiin muulloin kuin päiväolosuhteissa liittyen. Lisäksi pieniä turvallisuutta lisääviä muutoksia ovat mm. yksittäiset muutokset yleisöetäisyyksiin ja sääminimeihin. Määräys yhdenmukaistaa mm. etäisyyksiä NATOn AFSP-5 -standardin ja Ison- Määräys selkeyttää erityisesti, mitkä vaatimukset koskevat lentokilpailuja, sekä miten vaatimuksia lievennetään pienissä lentonäytöksissä.
Jatkossa lentonäytös- ja lentokilpailulupahakemukset on jatkossa jätettävä viranomaiselle viimeistään 8 viikkoa ennen aiottua tapahtumaa. Silloin kun lentokilpailu ei ilmailulain 72 §:n mukaan edellytä lupaa, siitä on tehtävä ilmoitus Traficomille 14 vuorokautta etukäteen.
Uusia turvaetäisyysvaatimuksia on annettu esityslinjan ja yleisölinjan välisistä etäisyyksistä. Mukana ovat etäisyysvaatimukset myös helikoptereille ja uutena mukana on myös 450 metrin etäisyysvaatimus yli 300 solmua lentäville ilma-aluksille, joiden nopeusvektori on kohti yleisöä.
Sääminimejä on päivitetty vastaamaan CAP 403 -määräystä. Näiltä osin STOL-ilma-alusten, helikoptereiden tai sakkausnopeudeltaan alle 50 solmun ilma-alusten täyden Muiden ilma-alusten osalta yksittäisen ilma-aluksen ohilennon/matalan taitolento-
Miehittämättömien ilma-alusten lennättäminen yli 25 solmun keskituulella ei ole sallittua. Esityslinjojen osalta vaatimuksia on täydennetty huomioimaan lentotoiminnasta aiheutuva melu sekä melulle herkkien alueiden huomioiminen esityslinjaa ja -aluetta valitessa. Huomioitavia kohteita ovat esimerkiksi hevostallit, minkkitarhat ja luonnonsuojelualueet.
Taitolennossa korkeuden alaraja määritetty - mahdollisuus poikkeuksiin
Ohilennossa voidaan kuitenkin käyttää myös alempaa korkeutta, mutta kylki- tai selkälentoa lennettäessä on käytettävä taitolennon vähimmäiskorkeutta. Alaraja on riippuvainen lentäjän kokemuksesta ja se määritellään näytöslentäjän PDA-hyväksymistodistuksessa 200-1000 jalan välille taitoluokittain. Näytöslentäjän arviointilennoilla huomioidaan jatkossa myös lentäjän asenne näytöslentämiseen, jonka lisäksi tarkastellaan lentäjän kykyä hallita ilma-aluksen kokonaisenergiaa
Uuden määräyksen mukaisesti näytöslentäjän PDA-hyväksymistodistuksen (Public Display Authorisation) voimassaoloaika pidennetään kahdesta vuodesta kolmeen, lisäksi niin, että joka toinen jatko voi perustua viimeaikaiseen lentonäytöskokemukseen ja liikesarjojen harjoitteluun. Vähintään joka toinen jatko on osoitettava taidot Traficomin arvioijalle. Lisäksi Traficomin tarkastajat arvioivat lentonäytösten valvonnan yhteydessä myös lentäjien suoriutumista.
Vaatimusta näytöslentäjän hyväksymistodistuksesta ei kuitenkaan sovelleta Rajavartiolaitoksen lentäjiin. Sotilasilmailun osalta vastaavat luvat ja niitä koskevat määräykset antaa Puolustusvoimat. Näytöslentäjän hyväksymistodistusta ei myöskään vaadita miehittämättömien ilma-alusten kauko-ohjaajilta.
Kesän päätapahtuma Suomessa on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös, joka järjestetään Vaasassa 15.-16. kesäkuuta. Lue myös:
|
|||