Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämisohjelman mukaiset rakennusten purkutyöt ovat edistyneet vauhdikkaasti. Asematasolaajennusprojekti on edennyt jo louhintatöihin, jotka suorittaa Destia.
Laajennus tuo laajarunkokoneille myös lisää kaivattuja matkustajasiltoja. Nykyisin koneita joudutaan paikoittamaan myös ulkoriviin. Finavia varautuu toimillaan vuoden 2020 ennustettuun 20 miljoonaan vuosittaisen matkustajan palvelemiseen. Terminaalilaajennuksen lisäksi Helsinki-Vantaan asematasolle rakennetaan uusia seisontapaikkoja ja lisää jäänpoistokapasiteettia. Laajennustyöt käynnistyivät syksyllä 2014 ja asematason 1 kallion louhinnan tieltä on jo purettu vanha lämpövoimala ja vesitorni. Myös lentoaseman vanha kaarihalli on vaihtunut kivikasaksi. Purkulistalla on myös muita vanhoja lentokoneiden huoltohalleja ja rakennuksia. Marraskuussa alkaneen louhinnan aikana kalliota louhitaan asematasolaajennuksen tieltä noin 200 000 kuutiometriä. Vaativa purkutyö tehdään ilma-alusliikenteen välittömässä läheisyydessä. Louhintatyöt ajoitetaan lentoliikenteen ruuhka-aikojen ulkopuolella arkisin kello 10–13 väliselle ajalle sekä kello 19 jälkeen. Lentoasema-alueella voi tämän vuoksi kuulua ajoittain kallion räjäytysääniä. Louhinnan takia asematason käytölle on asetettu erilaisia rajoituksia. Töiden alkaessa matkustajasillat 37 ja 38 ovat pois käytöstä räjäytysten aikana. Tilanne muuttuu töiden etenemisen mukaisesti. Maaliikenne louhinta-alueen läheisyydessä pysäytetään räjäytysten ajaksi. Liikenteen poikkeusjärjestelyjen laajuus on riippuvainen louhintatyön eri vaiheista. Louhinnan jälkeen käynnistyy varsinainen uudisrakentaminen. Koko laajennuksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2016 loppupuolella. Lue myös:
|
|||