Merivartiolaitos eli Rajavartiolaitoksen edeltäjä aloitti lentotoiminnan 90 vuotta sitten, kun Tullilaitos luovutti 14.8.1930 silloiselle Merivartiolaitokselle ensimmäisen VL Sääski II -lentokoneen. Se sijoitettiin Ahvenanmaan Degerbyhyn. LK1 -tunnuksen saaneella kaksipaikkaisella, kaksitasoisella ja avo-ohjaamolla varustetulla VL Sääski II -koneella lennettiin kaikkiaan noin 800 lentotuntia. Ensimmäinen koneyksilö oli käytössä vuoteen 1933 saakka, jolloin se museoitiin. Vuonna 1935 koneen rekisteritunnukseksi tuli OH-MVA, kun Merivartiolaitoksen lentokoneet siirrettiin siviilirekisteriin.
Kyseessä on samainen konetyyppi, jolla nykyinen Finnair eli silloinen Aero aloitti lentonsa Katajanokan lentosatamasta vuonna 1924. Kaikki kolme Merivartiolaitoksen Junkers -koneista ostettiin Aerolta. Alkuaikoina Merivartiolaitoksen lentokoneresursseja käytettiin salakuljettajienkin jahtaamiseen, mutta myöhemmin myös mm. sairaanhoito- ja pelastustehtäviin koko valtakunnan alueella aina Hangosta Petsamoon.
Seuraava vuosikymmen toi taas uuden konetyypin, kun 1951 hankittiin kaksi de Havilland Canada DHC-2 Beaver -konetta OH-MVK ja OH-MVL. Näitä kuusipaikkaisia ja paarikuljetukseenkin venyviä lentokoneita oli lopulta kolme kappaletta, kun käytöön tuli myös OH-MVM.
Vuonna 1965 Rajavartiolaitoksen käyttöön saatiin keräysvaroin hankittu Sud-Aviation S.E.3130 Alouette II helikopteri OH-HIS. Sen varustukseen kuului kahden paaripotilaan kuljetusmahdollisuus, hätälähettimen etsintälaite, lääkärilaukku ja hätään joutuneen henkilön pelastusköysi.
1970-luvulla kopteritukikohtien paikoiksi vakiintuivat Helsinki, Turku, Immola, Kajaani, Rovaniemi ja Ivalo. Lentokoneiden osalta tukikohdat olivat Turku, Vaasa, ja Rovaniemi ja käytössä olivat edelleen DHC-2 Beaverit.
1980-luvulla Rajavartiolaitoksen käyttöön siirrettiin ilmavoimista kolme Saab 91 Safir -koulukonetta. Niistä SF-34 ja SF-35 ovat olleet elokuussa 2020 myynnissä Suomen Ilmavoimamuseolla huutokaupassa. Kolmas koneyksilö SF-24 on lentokunnossa ja yksityisomistuksessa.
Vuonna 1984 Sisäministeriön asettama Helikopteritoimikunta-83 asetti Rajavartiolaitoksen lentotoiminnalle suuntaviivat. Hankintalistalle tuli kolme keskiraskasta meripelastushelikopteria vuosille 1987-1988 sekä kolme kevyttä kaksimoottorista meripelastuskopteria vuosille 1984-1988.
Niitä hankittiin kaksi lisää vielä myöhemmin 1990-luvulla OH-HVJ ja OH-HVK.
Vartiolentolaivueen tehtäväkenttään kuuluu mm. rajavalvonta-, ympäristövalvonta-, merivalvonta- sekä meripelastus- ja sammutustehtäviä. Kiinteäsiipinen kalusto on sijoitettu Turkuun ja pyöriväsiipisten osalta pääosa kalustosta on sijoitettuna Helsinki-Vantaalle vuonna 2017 käyttöön otettuun uuteen tukikohtaan. Suomen päälentoasemalle avattiin myös vartiolentolaivueen helikopteritoimintaan tarkoitettu 310 metriä pitkä ja 20 metriä leveä laskualue FATO H16/H34 (Final Approach and Take-Off area) sekä julkaistiin helikopteritoimintaan oma ILS-mittarilähestymismenetelmä.
Rajavartiolaitos on viimevuosina peruskorjannut myös meripelastushelikoptereitaan OH-HVF, OH-HVG ja OH-HVI sekä päivittänyt niiden suorituskykyjä vastaamaan kahta uudempaa vuonna 20 Myös vuosina 2009-2011 hankitut Koalat OH-HVL, OH-HVM, OH-HVN ja OH-HVO käyvät parhaillaan läpi muutostöitä, joissa niiden tehtäväkenttä laajenee entisestään. Nykyisten jo 25 vuoden ikään ehtineiden Dornier 228 -valvontalentokoneiden osalta käynnissä on MVX-hanke, jonka aikana ne korvataan vähintään kahdella miehitetyllä kiinteäsiipisellä ilma-aluksella vuonna 2025.
MVX-hankkeen nimi juontaa juurensa Rajavartiolaitoksen kiinteäsiipisten ilma-alusten reisteritunnuksiin. Suuri osa on saanut tunnuksensa aakkosjärjestyksessä OH-MVA:sta lähtien. Nyt käytössä olevien Dornier 228 -koneiden tunnukset ovat OH-MVN ja OH-MVO. Parhaillaan Rajavartiolaitoksen käytössä on myös Euroopan Meriturvallisuusvirasto EMSA:n kautta miehittämätön Schiebel Camcopter S-100. Se on mukana operatiivisissa tehtävissä neljän kuukauden ajan. Rajavartiolaitoksen ilma-alukset ovat siviili-ilma-alusten rekisterissä, jolloin niillä voi lentää vapaammin mm. Ahvenanmaalle ja ulkomaille. Sotilasilma-aluksilla toiminta on rajoitetumpaa.
Muista Rajavartiolaitoksen aiemmista ilma-aluksista mm. de Havilland Canada DHC-2 Beaver -koneita on esillä Kotkassa sekä Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa Vantaalla. MH Pävitys kello 15.59: Tarkennettu AB412-koptereiden määrä kahdesta kolmeen ja yhden koneen toteutettu modernisointi kahden sijaan. Lue myös:
|
|||