Rajan Dornier-valvontakoneet 25 vuoden ikään - korvataan MVX-hankkeessa uudella suorituskyvyllä

Raja_Dornier_over_HELRajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen Dornier 228 -valvontakoneet ovat toimineet turvallisuuden takeena jo 25 vuotta. Juhlapäivää vietettiin 12. toukokuuta Turun tukikohdassa. Vuonna 2025 pitkään palvelleet valvontakoneet korvataan uudella suorituskyvyllä käynnissä olevassa MVX-hankkeessa.

Vartiolentolaivue vastaanotti ensimmäisen kahdesta Dornier 228-valvontakoneestaan 12.5.1995. Dornierit korvasivat tuolloin 70-luvulta käytössä olleet Piper Navajo -mäntämoottorikoneet. Nyt täyttyneen 25 vuoden aikana Dornier-valvontalentokoneilla on lennetty yhteensä yli 20 000 lentotuntia.

Ensimmäinen Dorniereista laskeutui Turkuun 12. toukokuuta 1995 Saksan Oberpfaffenhofenista alkaneelta siirtolennolta.  Elinkaaren aikana koneilla on toteutetu  maa- merivartiostojen lentotehtävien lisäksi virka-apulentoja monille viranomaisille tehtävissä, joissa Dornierin ja sen valvontalaitteiston suorituskyvyt ovat korvaamattomia.

Raja_dornier_ohjaamo_1Poikkeusoloista johtuen 25-vuotispäivää vietettiin Turun tukikohdassa erityisjärjestelyin, mutta suurin osa kaluston kanssa nykyisellään operoivasta henkilöstöstä onnistui kuitenkin juhlistamaan sitä tavalla tai toisella. Tähtäin on asetettu jo 30-vuotisjuhliin, jotka toivotaan voitavan toteuttaa perinteisemmin menoin.

 Pääosa ”Novemberin” ja ”Oscarin” tunneista on lennetty merellä raja- ja ympäristövalvonnan merkeissä. Missään muissa suomalaisissa ilma-aluksissa ei ole erityisesti öljypäästöjen havaitsemiseen, mittaamiseen ja dokumentointiin soveltuvaa laitteistoa sekä siihen koulutettua miehistöä. Näillä ainutlaatuisilla suorituskyvyillä voidaan toteuttaa tehokkaasti myös rajavalvontaa maa-alueilla, etsintä- ja pelastustehtäviä maalla ja merellä, kalastuksenvalvontaa, henkilökuljetusta sekä luoda meritilannekuvaa kriittisiltä alueilta.

Raja_Dornier_in_2Rajavartiolaitoksen ilmailuhistorian ensimmäiset lentotehtävät liittyivät pirtusalakuljettajien jahtaamiseen. Nykyään Dornierit kohtaavat salakuljettajia lähinnä Välimerellä osallistuessaan rajaturvallisuusvirasto Frontexin yhteisoperaatioihin. Silloinkin pyritään pysymään huomaamattomina mahdollisimman kaukana, ettei tapahtuisi kuten 30-luvulla, jolloin käytiin salakuljettajien kanssa jopa tulitaisteluja!

Harvinaisempia, mutta sitäkin mielenkiintoisempia tehtäviä ovat olleet mm. harmaahylkeiden laskentalennot, vaelluskalojen kutupaikkojen kartoitukset sekä muutamat sairaankuljetuslennot, vaikkei koneessa edes ole erityisvarustusta juuri siihen tarkoitukseen.

Uutta suorituskykyä hankintaan MVX-hankkeessa

Tulevat 30-vuotisjuhlat vuonna 2025 voivat olla myös jäähyväisjuhlat. Tehokkaat työjuhdat ovat 2010-luvun alkupuolella toteutetusta valvontalaiteuudistuksesta huolimatta elinkaarensa ehtoopuolella.

Raja_Dornier_uusi_ohjaamoVuosina 2009-2013 koneisiin asennettiin nykyinen MSS 6000 -valvontajärjestelmä, joka kesti tuolloin vertailun muiden käytössä olevien merivalvontalentokoneiden kanssa.

Vuonna 2017 Dornier-koneisiin toteutettiin myös avioniikkapäivitys, joka toi ohjaamoihin EFIS ja FMS -laitteistot. Vanhasta ohjaamosta jäi jäljelle käytännössä vain moottorinvalvontamittarit.

Lentoposti.fi uutisoi vuonna 2016 Rajavartiolaitoksen käynnistävän vuonna 2019 hankkeen Dornier-kaluston korvaamiseksi vuonna 2025.

Raja_kalusto_1Kaikilta osin Dornierit ja niiden varustus eivät Rajavartiolaitoksen mukaan vastaa enää nykypäivän vaatimuksia. Vanheneva kalusto vaatii myös paljon aikaavievää ja kallista huoltoa, mikä syö resursseja ja heikentää käytettävyyttä. Myös varaosien saatavuudessa on ongelmia, koska kyseessä on kuitenkin harvinainen konetyyppi hyvin erikoisin varustein.

Tulevaisuudessakin Rajan on oltava turvana kaikissa oloissa, joten vuonna 2019 käynnistettiin hanke Dornierien suorituskykyjen korvaamiseksi, joka on nimetty MVX-hankkeeksi.

MVX-hanke tähtää viimeisimmän hallitusohjelman mukaisesti korvaamaan ajoissa vanhenevat lentokoneet, joiden suorituskyvyt ovat Rajavartiolaitoksen toiminnan kannalta strategisesti merkittävät. MVX-hankkeesta tiedotetaan tarkemmin sen edetessä. MH

Lue myös: