Rajavartiolaitos on suorittanut syyskuun aikana vartiolaiva Turvalta käsin koelentoja ruotsalaisen Saabin ja sveitsiläisen UMS Aero Group AG:n miehittämättömällä UMS Skeldar V-200 ilma-aluksella. Kyseessä on osa Valvonta 2 -hankkeen koelentoja, jossa selvitetään erilaisten miehittämättömien ilma-alusten toimivuutta sensorialustoina viranomaiskäytössä pohjoisella Itämerellä. Jo aiemmin hankkeen koelentoja on suoritettu ainakin kahdella muulla UAS-järjestelmällä.
Valvonta 2 -hankkeessa pyritään selvittämään miten uudenlainen valvontateknologia soveltuu vaativiin viranomaistehtäviin. Projektissa saatiin jo vuonna 2019 rohkaisevia kokemuksia miehittämättömien ilma-alusten käytöstä merellisissä viranomaistehtävissä.
Koelentoja on suoritettu aiemmin itävaltalaisen Schiebelin Camcopter S-100 -pienoiskopterilla ja amerikkalaisen Insitun Scan Eagle -lennokilla. Niille lennettiin samanlainen koelento-ohjelma, joka sisälsi kohteiden paikantamista ja tunnistamista, valvontatehtäviä sekä yölento-osuuden.
Testialustana on toiminut vartiolaiva Turva, jossa ilma-aluksia kyettiin lennättämään mereltä käsin ja keräämään kokemusta niiden lennättämisestä laivalta. Valvonta 2 -hankkeen jatkuessa selvitetään myös toimintamallia, jossa laitteet lähetettäisiin matkaan ja vastaanotettaisiin edelleen Turvalla, mutta ohjaaminen suoritettaisiin toisaalla.
Nyt syyskuussa 2021 Rajavartiolaitos on suorittanut koelentoja pystysuoraan lentoonlähtöön ja laskeutumiseen kykenevällä Saabin ja UMS Aero Group AG:n miehittämättömällä UMS Skeldar V-200 ilma-aluksella. Se on valmistajan mukaan on suunniteltu erityisesti meritoimintaan.
Skeldar V-200:n tehtäväkenttä on laaja ja se soveltuu esimerkiksi tiedustelu-, tunnistus- ja maalinosoitustehtäviin sekä elektroniseen sodankäyntiin. Muita sovelluksia voisivat olla mm. etsintä- ja pelastustehtävät ja aluevalvonta sekä C4ISR-tarpeiden (Command, Control, Communications, Computers Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) toteuttaminen taistelukentällä.
Skeldar V-200 -järjestelmällä voidaan lentää jopa yli viiden tunnin mittaisia tehtäviä ja datalinkki toimii 200 kilometrin etäisyydelle saakka. Skeldarin lakikorkeus on kolme kilometriä ja maksimi lentonopeus on 140 km/h. Polttoaineena Skeldar käyttää lentokerosiinia.
Skeldar V-200 on rakennettu alhaisia elinkaarikustannuksia ajatellen ja modulaarinen rakenne mahdollistaa muutostyöt ja kehittämishankkeet sekä hyötykuorman vaihtamisen.
Monipuolista hyötykuormaa kuten stabiloituja elektro-optisia ja infrapunasensoreita, optista tutkaa, SAR-tutkaa (Synthetic Aperture Radar), spektrikameroita, kommunikaatiolinkkijärjestelmiä tai seurantajärjestelmiä kuljettavan ilma-aluksen maksimilentoonlähtöpaino on 235 kg.
Belgia ja Hollanti ovat ostaneet Skeldar-järjestelmiä merivoimille heinäkuussa 2020. Kesällä 2018 Saksan merivoimat valitsi UMS Skeldar V-200:n K130 Braunschweig-luokan korveteilleen. Asiakkaana on myös Kanadan merivoimat.
Miehittämätön ilma-alus nähdään Rajavartiolaitoksella kustannustehokkaana ja operatiivista toimintakykyä olennaisesti tehostavana välineenä. Käynnissä olevassa hankkeessa haetaan ratkaisua, joka palvelisi eri viranomaisten tarpeita.
Rajavartiolaitos toteuttaa Valvonta 2 -projektia yhteistyössä ilmatieteen laitoksen, Liikenne- ja viestintäviraston, maa- ja metsätalousministeriön, Merivoimien, Suomen ympäristökeskuksen, Tullin sekä Väyläviraston kanssa. Projektia rahoittaa Euroopan meri- ja kalatalousrahasto (European Maritime and Fisheries Fund). Rajavartiolaitos on käyttänyt purjehduskausilla 2020 ja 2021 Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:lta lainattua Schiebel S-100 Camcopteria operatiivisissa tehtävissään. MH
Lue myös:
|
|||