Boeing 747-8 -matkustajakoneeseen perustuva uusi Air Force One on liian kallis, Yhdysvaltain seuraavaksi presidentiksi valittu Donald Trump twiittasi 6. joulukuuta. Valtiojohdon kuljettamiseen on tilattu kaksi koneyksilöä, jotka korvaavat nykyiset VC-25A -lyhenteellä tunnetut Boeing 747-200 -koneet. Yhdysvaltain presidentinvaalit voittanut Donald Trump on profiloitunut ahkeraksi Twitter-viestipalvelun käyttäjäksi. Tiistaina 6. joulukuuta hän twiittasi: "Boeing is building a brand new 747 Air Force One for future presidents, but costs are out of control, more than $4 billion. Cancel order!" Hänen mukaansa kaksi uutta Boeing 747-8 -konetta (otsikkokuvassa) tulisivat siis maksamaan yhteensä yli neljä miljardia dollaria. Kustannusten karattua hanke pitäisi perua. Tähän mennessä koneiden hinnan on arvioitu olevan kolme miljardin dollarin luokkaa. Trumpilla saattaa tulevana presidenttinä tosin olla aiheesta tuoreempaa tietoa. Boeing vastasi Trumpin twiittiin tiedotteella, jonka mukaan yhtiöllä on vasta 170 miljoonaan dollarin sopimus uuden valtionjohdon koneen kehittämisestä USAF:lle. Donald Trump on käyttänyt vaalikiertueellaan omaa Boeing 757-200 -matkustajakoneesta 43-paikkaiseksi VVIP-versioksi (Very Very Important Person) muokattua yksityiskonettaan (N757AF). Sen kylkeä koristaa suuri "Trump" -teksti. Virkaanastuttuaan presidentti Trump ei voi kuitenkaan tätä konetta enää käyttää matkoillaan. Varsinaisten 747-8-koneiden hinta on vain pieni osuus Air Force One -hankinnan loppusummasta. Presidentin kone varustetaan mm. ilmatankkausmahdollisuudella, monipuolisilla omasuojajärjestelmillä sekä erityisesti valtion johdon poikkeusoloissa mahdollistavilla viestintävälineillä. Luonnollisesti koneisiin tulee VIP-tilat hallinnolle sekä pitkän toiminta-ajan mahdollistava varasto elintarvikkeita. Air Force One ei ole virallinen nimi vaan koneen käyttämä radiokutsu vain silloin kun presidentti on matkustajana. Presidentin helikopterikuljetuksista vastaa merijalkaväki, jolloin kutsuna on Marine One. Perinteenä on, että kulloisenkin Air Force Onen seuraaja tilataan vasta presidentin toisella virkakaudella. Silloin hän ei itse pääse käyttämään uutuutta vaan tilaa sen tuleville valtion päämiehille. Presidentin nykyisten VC-25A -koneiden (oikealla) korvaamiseen tähtäävän PAR-ohjelman (Presidential Aircraft Recapitalization) on määrä tuoda palvelukseen uudet koneen vuonna 2024. Käytössä olevat Air Force One -koneina tunnetut VC-25A:t pohjautuvat Boeingin 747-200B -rungoille, jotka ostettiin vuonna 1987. Ne otettiin käyttöön vuonna 1990 ja ensimmäisenä niillä lensi presidentti George H.W. Bush. Nykylaivaston ylläpitokustannukset ovat nousussa puuttuvien ja vaikeasti saatavien varaosien takia, joita vaaditaan FAA:n lentokelpoisuuden säilyttämiseksi. Raskashuollot kestävät nykyisin jo yli vuoden, joka vähentää merkittävästi koneen saatavuutta presidentin tarpeisiin. VC-25A-operaatioista vastaa Ilmavoimien Andrewsin lentotukikohdasta käsin toimiva 89th Airlift Wing. Yksikön mottona on "Trust One Who Has Experience". T.T. Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||