Osprey-tiltrotoreiden reilun kolmen kuukauden pituisen lentokiellon päättyminen on seurausta tutkinnassa saaduista tiedoista. Lentomiehistöjen turvallisuus on V-22 -ohjelman lentokelpoisuudesta vastaavan NAVAIR:in mukaan etusijalla operaatioiden jatkuessa. Yhdysvaltain ilmavoimat (USAF) on suorittanut onnettomuustutkintaa 29. marraskuuta 2023 Japanin Yakushimassa tapahtuneelle kahdeksan henkeä vaatineesta Bell Boeing CV-22B Osprey -tiltrotorin onnettomuudesta. Alustavien tietojen mukaan syynä olisi ollut V-22 -ilma-aluksen komponentin materiaalin pettäminen. Tämän seurauksena kaikki V-22 -ilma-alukset asetettiin lentokieltoon 6. joulukuuta 2023. Määräys koski MV-22 ja CV-22 Ospreyta.
Kyseessä on ennennäkemätön komponentin pettäminen, jota ei ole tarkemmin eroteltu. Onnettomuustutkinta jatkuu edelleen. Tutkintaa vaikeuttaa erityisesti se seikka, että Ospreyn jäänteet saatiin nostettua merestä vasta noin kuukausi turman jälkeen. Merivesi oli jo ehtinyt aiheuttaa korroosiota mm. moottorin osiin. Kyseessä kerrotaan kuitenkin olevan ensimmäinen kerta kun onnettomuuden aiheuttanut komponentti on pettänyt. Muutostoimia on tehty mm. huoltotoimiin ja menetelmiin materiaalivian seurauksena. Miehistöt saavat myös lisäkoulutusta. Nämä toimet mahdollistavat Opsrey-operaatioiden jatkumisen. Yhdysvaltain merivoimat, merijalkaväki ja ilmavoimat ottavat Ospreyt käyttöön vaiheittain erityisten ohjeiden mukaisesti. Niiden tuomia mahdollisia toimintarajoituksia NAVAIR ei avannut.
Lue myös:
|
|||