Suomen valtion tukema lentäjähaku on avoinna vielä hetken, kun Suomen Ilmailuopisto hakee oppilaita, joiden koulutus alkaisi vuosina 2023-2025. Tänä vuonna pääsykokeisiin kutsutaan kaikki hakijat, jotka ovat koulupohjaltaan kelpoisia, ellei heitä valita suoraan testeihin. Vaikka ilmailu- ja matkailualat ovat olleet merkittävissä vaikeuksissa koronapandemian seurauksena, on tuleva lentäjätarve maailmalle edelleen suurta. Nyt käynnissä oleva hakuaika Ilmailuopistoon päättyy 21. elokuuta 2022. Porissa toimiva perinteikäs Suomen Ilmailuopisto on ammatillinen oppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä erityisesti Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Koulutus täyttää ilmailualan kansainväliset säännökset, Suomen lainsäädännön sekä lentoyhtiöiden ja valtion koulutukselle asettamat vaatimukset. Koulutuksen hinta on 18 000 euroa eli kyseessä on merkittävästi kaupallisia lentokouluja huokeammasta sijoittamisesta koulutukseen. Lentokoulutuksen pääsyvaatimukset ovat moninaiset, mutta hyvin monen on ne mahdollista täyttää. Vaatimuksena koulutuksen osalta on lukion päättötodistus tai vähintään kolmevuotinen ammatillinen perustutkinto. Hakijan tulee myös olla perusterve sekä olla kiinnostunut mielenkiintoisesta alasta. Aiempaa ilmailukokemusta hakijoilta ei vaadita. Valintatesteillä selvitetään hakijan mahdollisuudet pärjätä koulutuksessa sekä lentäjän työssä. Tärkeitä ominaisuuksia ovat looginen päättelykyky, sosiaaliset taidot sekä yhteistyökyky. "Tavoitteenamme on saada koulutukseen yli 50 oppilasta. Varsinaiset kurssikoot päätetään erikseen, mutta todennäköisesti mennään 12 henkilön kursseilla. Ensimmäiset nyt käynnissä olevassa haussa valittavat oppilaat saattavat aloittaa jo kevään 2023 kurssilla riippuen sen koosta. Ensimmäiset aloituspaikat toteutuvat kuitenkin viimeistään tammikuussa 2024", kommentoi Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja Juha Siivonen Lentoposti.fi:lle. Viimeisin ilmailuopistossa aloittanut kurssi on SIO39, jonka osalta koulutus alkoi huhtikuussa 2022. Vuoden 2023 kurssien odotetaan alkavan samoin tammi- ja huhtikuussa. Tällä hetkellä valittuja oppilaita on jonossa koulutukseen noin 30. Suomen Ilmailuopistolla oppilaille annetaan lentokoulutusta yksimoottorisilla C152/172 -koulukoneilla sekä kaksimoottorisilla Diamond DA42 Twin Star -koneilla. Käytössä on myös lennonharjoittelulaitteita. Näiden vaiheiden jälkeen siirrytään JET-orientation ja MCC-ohjaamoyhteistyökoulutukseen, joka annetaan Ilmailuopiston uudella MPS:n valmistamalla Airbus A320 FTD -laitteella (Flight Training Device). Lento-oppilaiden koulutukseen kuuluu lentokoulutuksen lisäksi merkittävä määrä teoriakoulutusta. Koulutuksen aikana oppilaille kertyy yhteensä noin 950 teoriaoppituntia ja noin 200 lentotuntia, joista noin 150 tuntia lentokoneilla ja noin 50 tuntia simulaattoreilla. Aiemmin Ilmailuopiston koulutuspolussa olivat mukana Embraer Phenom 100 -suihkukoneet. Viimeinen tämän polun kautta osin kulkenut kurssi oli SIO34, joka valmistui keväällä 2022. Ensimmäinen kokonaan Airbus A320 FTD-laitteen kautta opintopolun käynyt kurssi oli SIO35, joka valmistui heinäkuussa 2022. Nyt käynnissä oleva kurssi SIO36 valmistuu arviolta alkuvuodesta 2023. Parhaillaan Porissa opiskelevat myös kurssit SIO37, SIO38 ja SIO39. Ilmailuopistolla annettava koulutus kestää noin kaksi vuotta, jonka jälkeen valmistuneet voivat hakea töihin liikennelentäjäksi esimerkiksi Finnairin tai Norran palvelukseen. Yhtälailla tie lentäjäksi valmistuneelle on auki myös muualla Euroopassa. Lentokonevalmistaja Boeingin tuoreimman heinäkuussa 2022 julkistetun ennusteen mukaan seuraavan 20 vuoden aikana maailmalla tarvittaisiin 602 000 uutta lentäjää, joista 122 000 Euroopassa. Vaikka ilmailuala on kärsinyt pandemian aikana merkittävästi odotetaan tilanteen kääntyvän parempaan suuntaan. Osa eurooppalaisyhtiöistäkin lentää jo nykyisin enemmän kuin ennen pandemiaa. Finnairin palveluksessa oli ennen pandemiaa noin tuhat lentäjää ja Norralla noin 250. Ilmailuopiston koulutukseen on aiemmilla hakukierroksilla hakenut noin 2000 henkilöä. Tätä suuremman hakijamäärän osalta on aiemmin tehty esikarsintaa. Lentäjäoppilashaun soveltuvuusarviointi on voimassa kaksi vuotta ja edellisestä hausta on nyt kulunut tätä pidempi aika. "Pääsykoetta on kehitetty ja siihen voi osallistua vaikka kotisohvalta käsin. Todennäköisesti kutsumme kaikki koulutuspohjaltaan kelpoiset hakijat pääsykokeeseen, mikäli hakijaa ei valita suoraan testeihin", kertoi Siivonen. Pääsykoemateriaali on saatavilla Suomen Ilmailuopiston -verkkosivuilta (ilmailutietousmateriaali). Kokeessa on 100 kysymystä, joihin tulee vastata lyhyehkössä ajassa. Kyseessä on ns. open book -koe, mutta se tulee tehdä itsenäisesti. Pääsykokeen suorittamiseksi tarvitaan tietokone, jossa on web-kamera. Koetta valvotaan etänä väärinkäytösten estämiseksi. Valintaprosessi sisältää useita eri vaiheita ja kestää noin yhdeksän kuukautta. Kirjallinen pääsykoe on maksuton, mutta jatkovaiheiden soveltuvuustesteistä peritään maksu, joka on 120 euroa/vaihe. Pääsykokeet eli esikarsintavaihe järjestetään elo-syyskuussa. Tätä seuraa kirjallinen pääsykoe sekä kaksivaiheiset soveltuvuustestit. Näiden jälkeen mukana olevat hakivat käyvät läpi lääketieteellisen esikarsinnan. Jatkoon päässeet haastatellaan ja heille tehdään turvallisuusselvitys. Keväällä 2023 valintaprosessi jatkuu vielä ilmailulääkärin tarkastuksella. Lentäjät voivat työskennellä matkustajalentoyhtiöissä, rahtilentoyhtiössä tai liikelentoja tarjoavissa yhtiöissä. Valmistuneet lentäjät aloittavat perämiehen tehtävissä ja voivat kokemuksen kertyessä edetä kapteenin, kouluttajan sekä tarkastajan tehtäviin. Eri yhtiöissä on erilaisia vaatimuksia kyseisiin tehtäviin. Lentoliikenne toimii pääsääntöisesti 24/7/365-periaatteella eli työajat ovat vaihtelevat ja töitä on myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Pääsääntöisesti lentäjän työt on tehty työaikana eikä työ seuraa vapaa-ajalle. Lentäjät ovat lentoturvallisuuden ammattilaisia, joiden osaamista arvostetaan laajasti. Lisätietoja: Suomen Ilmailuopiston oppilashaku (hakuaika on 1.8.-21.8.2022)
|
|||