Ilmavoimien uuden Grob G115E -koulukoneen ohjaamomodifikaatio valmistuu ja ns. lasiohjaamoversion koelennot on määrä aloittaa helmikuun 2018 aikana. Lähes koko koulukonelaivasto on saapunut Suomeen ja käyttöönotto etenee. Neuvottelut konevalmistajan kanssa tukipalveluista ovat käynnissä ja ensimmäiset sopimukset on solmittu. Puolustusvoimat hankki loppuvuodesta 2016 käytettyjä Grob G115E -alkeis- ja peruslentokoulutuskoneita, joiden aiempi käyttäjä on ollut Englannin kuninkaalliset Ilmavoimat (RAF). Koneet ostettiin britannialaiselta Babcock International PLC:ltä. Hankituilla 28 Grobilla korvataan ns. VX-hankkeessa nykyisin käytössä olevien Valmet L-70 Vinka -koulukoneiden suorituskyky. Vinkaan verrattuna Grob 115E on hyvin samanlainen. Koneissa on sama moottori ja niiden suoritusarvot ovat hyvin lähellä toisiaan. Ensimmäinen Grob G115EA saapui Suomeen marraskuussa 2016 ja sai myöhemmin runkoonsa Ilmavoimien oman tunnuksen tunnuksen GO-1. Hankituista 28:sta Grob G115E-koneesta on tällä hetkellä toimitettu Suomeen 24 konetta. "Neljää koneyksilöä ei ole voitu toimittaa jäätävän lentosään takia. Viimeiset koneet lennetään Suomeen heti sään salliessa", kertoo Logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja insinööriprikaatikenraali Kari Renko Lentoposti.fi:lle Koko hankittu G115E/EA-kalusto muokataan Suomessa vastaamaan Ilmavoimien alkeis- ja peruslentokoulutuksen vaatimuksia pitkälle tulevaisuuteen. Ensimmäillä koneyksilöllä on lennetty mm. tätä ajatellen tutkimuskoelentoja vuosien 2016 ja 2017 aikana. Käytännössä koneisiin tehdään ohjaamomodifikaatio, jossa päivittyy koko avioniikka ja käyttöön tulee monitoiminäytöt ja GPS-pohjainen navigointijärjestelmä. Ensimmäisistä suunnitelmista poiketen myös moottorinvalvontamittarit on toteutettu uudella näyttölaitteella (otsikkokuva). Koneisiin asennettava nykyaikainen ns. lasiohjaamo valmistelee koulutettavia ohjaajia päivitettyjen BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneen ja McDonnell douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän operointiin. Modifikaation mukaisen tyyppihyväksynnän tekee nykysuunnitelman mukaan Sotilasilmailun viranomaisyksikkö (SVY) ja tyyppihyväksyntää valmistelevat toimenpiteet ovat käynnissä. Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Sampo Eskelinen kuvasi modifioitavia Grob-koulukoneita ensimmäisessä mediatapaamisessaan 23. tammikuuta uniikiksi suomalaiseksi ratkaisuksi. Koelennot ensimmäisellä modifioidulla GO-1 koneella on suunniteltu aloitettavaksi helmikuussa 2018. Varsinainen modifioidulla G115E-kalustolla operointi aloitetaan myös vuoden 2018 aikana. Lentokoulutustoiminta alkaa vuoden 2019 alussa. Puolustusvoimat ja lentokonevalmistaja Grob ovat neuvotelleet pitkään käytettyjä koneita koskevasta tuotetukisopimuksesta ja neuvottelut ovat edelleen kesken.Tuotetukisopimuksen puitteissa toimitettaisiin tarvittava ohjekirjallisuus, tekninen tuki ja konetyyppikohtaiset varaosat tarpeen mukaan. Neuvotteluissa on tapahtunut myös edistymistä, sillä sopimus ohjekirjojen toimittamisesta on syntynyt. Yhteistyö Puolustusvoimien strategisen kumppanin Patrian kanssa jatkuu myös uusien koneiden osalta. Grob G115E-kaluston operaattorina lentokoulutus-, kaluston huolto- ja korjaustoiminan sekä jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnan osalta huolehtii Patria Aviation Oy. "Vinkojen poistotoimenpiteet ovat alkaneet viime vuonna ensimmäisten koneyksilöiden osalta. Vahvuudesta on poistettu jo VN-27 ja VN-9. Vinkojen poistaminen sovitetaan G115E-kaluston käyttöönottoon siten, että puolustusvoimien lentokoulutuksen jatkuvuus turvataan", päättää insinööriprikaatikenraali Renko. Lue myös aikaisempia uutisiamme Grobeista ja VX-hankkeesta:
|
|||