Käynnissä olevaan Rajavartiolaitoksen MVX-hankkeen tarkennettuun TRFI-tietopyyntöön (Targeted Request For Information) vastasi määräaikaan eli 27. toukokuuta 2022 mennessä kaikkiaan 22 toimittajaa.
Kaikki alkuperäisessä RFI-tietopyynnössä (Request for Information) mukana olleet eivät vastanneet tarkennettuun TRFI-tietopyyntöön, sillä aiemmin esitetty ilma-alus ei täyttänyt asetettuja vaatimuksia. Alkuperäiseen RFI:hin tuli määräaikaan mennessä kaikkiaan 35 vastausta, joiden joukossa oli lentokonevalmistajia, järjestelmäintegraattoreja sekä yksittäisten sensoreiden valmistajia. Nyt tarkastelun kohteen olevissa TRFI-tietopyyntövastauksissa oli mukana on edelleen kaikki suuremmat lentokonevaihtoehdot sisältäen potkuriturbiini- ja suihkumootteilla varustettuja vaihtoehtoja.
Suihkumoottoroituja liikesuihkukoneisiin perustuvia ratkaisuja edustivat Embraer Praetor 600, Gulfstream G280, Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Cessna Citation Latitude ja Dassault Falcon 2000LXS. Oheisessa kuvassa ovat esillä alkuperäiseen RFI-tietopyyntöön saadut vastaukset eri konetyypeistä. "MVX-hanke analysoi vastaukset alkusyksyyn mennessä. Kilpailutus aloitetaan loppuvuodesta, jotta päästään tavoitteeseen eli hankintasopimuksen tekemiseen vuoden 2023 aikana", kertoi MVX-hankepäällikkö majuri Kenneth Rosenqvist Lentoposti.fi:lle.
Hankittavat lentokoneet toimivat alustana mittavalle sensorivarustukselle mukaanlukien signaalitiedusteluun eli ns. SIGINT-toimintaan kykenevät järjestelmät (vaatimuksista voi lukea tarkemmin aiemmasta uutisestamme: Tarkennettu tietopyyntö – Rajan MVX-valvontalentokoneesta todellinen monitoimikone). Tarkennettu TRFI-tietopyyntö oli tarkoitettu ainoastaan toimijoille, jotka ovat kyvykkäitä toimimaan pääsopimuskumppanina. Rajavartiolaitoksen tavoitteena on solmia sopimus yhden pääkumppanin kanssa, joka vastaa MVX-ohjelmasta kokonaisuudessaan.
Kyseessä on kokonaishankinta, jossa ostetaan ilma-alukset, niiden sensorit ja muut järjestelmät sekä integrointityö ja todennäköisesti myös tarvittavat koulutukset. Mukana on myös varaosia ja muita mahdollisia suorituskykypaketteja. MVX-hankkeen määrärahaksi on varmistettu kehysriihessä huhtikuussa 2022 aiempaa suurempi määräraha eli 163 miljoonaa euroa. Lisärahoitus mahdollistaa Suomelle aiempaa kehittyneempiä suorituskykyjä. Uusilla valvontalentokoneilla on määrä tukea muuttuneessa toimintaympäristössä entistä laajemmin eri toimijoita ja viranomaisia Suomessa sekä Euroopan alueella. MVX-hankkeen tavoitteena on rakentaa ainutlaatuinen suorituskyky Rajavartiolaitoksen ja koko Suomen tarpeisiin.
MVX-hankkeessa korvattavat nykyiset Dornier 228 -valvontakoneet on vastaanotettu vuonna 1995, jolloin ne korvasivat 70-luvulta saakka käytössä olleet Piper Navajo -mäntämoottorikoneet. Dornierit ovat siis nyt jo noin 27 vuoden ikäisiä ja niillä on lennetty yhteensä jo yli 20 000 lentotuntia. Uudet MVX-hankkeen suorituskyvyt voisivat olla käytössä vuonna 2026. Nykyisten Dornierien elinkaarta jatketaan alun perin suunnitellusta vuodesta 2025 vuoteen 2027, jotta kriittiset suorituskyvyt olisivat käytettävissä jatkuvasti. MH Lue myös:
|
|||