Rajavartiolaitoksen ikääntyneet Dornier 228 -valvontakoneet kohtaavat entistä enemmän teknisiä ongelmia, jotka johtavat tehtävien keskeytymisiin sekä perumisiin. Nyt heikentynyt tekninen luotettavuus johti osallistumisen perumiseen Frontexin Välimerellä tapahtuvaan valvontaoperaatioon.
Rajavartiolaitos kertoi valvontalentokoneiden korkean iän alkavan näkyä suorityskyvyn heikentymisenä. Kaikkia suunniteltuja tehtäviä voida suorittaa teknisten ongelmien tullessa vastaan entistä useammin.
Rajavartiolaitoksen oli määrä lähettää toinen Dornier 228 -valvontakone kansainväliseen Frontex-operaatioon Välimerelle. Suunnitelma kuitenkin kariutui kahden valvontalentokoneen teknisen toimivuuden heikentymisen seurauksena. Toista valvontalentokonetta ei voida lähettää Välimerelle, sillä kotimaan toimintakyky halutaan turvata.
Vartiolentolaivue tuottaa valvontalentokoneilla merialueelta tilannekuvaa usealle toimijalle ja lentokoneet ovat merkittävä tuki Rajavartiolaitokselle sekä muille viranomaisille, joilla ei ole omaa kalustoa.
Rajavartiolaitoksen Dornierit päivitettiin MLU-hankkeessa (Mid-Life Update) vuonna 2009. Tuolloin koneisiin uusittiin kaikki sensorit ja käyttöön tuli Swedish Space Systems MSS 6000 -järjestelmä. Itse koneet on otettu käyttöön jo vuonna 1995.
"Koneen sensoreiden ja järjestelmien ikä näkyy valitettavalla tavalla. Ilman toimivia laitteita ei ole tarvittavaa suorituskykyä", kommentoi koneita operoivan Vartiolentolaivueen komentaja Matti Lallukka.
Valvontalentokoneiden tehtävänä kansainvälisissä operaatioissa on ollut laittoman maahantulon paljastaminen sekä muut rannikkovartiostotoiminnot, kuten ympäristön- ja kalastuksen valvonta sekä rajat ylittävän rikollisuuden torjunta.
Rajavartiolaitoksella on käynnissä MVX-hanke, jossa on määrä korvata nykyisten kahden Dornier 228 -valvontakoneen suorityskyky. Investointiin on esitetty 60 miljoonan euron määrärahaa hallitusohjelman mukaisten kahden uuden valvontalentokoneen hankintaan. MVX-hanke on kuitenkin jo viivästynyt, koska se ei ole saanut tilausvaltuutusta eikä rahoituspäätöstä.
Nykyiset Dornier 228 -koneet saavuttavat 30 vuoden iän vuonna 2025. MVX-hankkeen tavoitteena on ollut saavuttaa tilaussopimus siten, että olisi ollut mahdollista saada uudet koneet toimitukseen vuonna 2025. Myös täysi operatiivinen kyky on ollut tavoitteena saavuttaa vuoden 2025 loppuun mennessä.
MVX-hankkeen tavoitteena on rakentaa ainutlaatuinen suorituskyky Rajavartiolaitoksen ja koko Suomen tarpeisiin.
Kaksi uutta konetta mahdollistaisi Rajavartiolaitoksen nykyisen suunnitellun lentotuntimäärän toteuttamisen ja kaksi konetta on myös hankkeen minimivaatimus. Sen täyttyessä ainakin toisen koneen odotetaan olevan käytettävissä tilanteen niin vaatiessa. Täyttä 100 prosentin toiminvarmuutta kaksi uutta konettaakaan ei takaisi, mutta kolmannen koneen hankinta kasvattaisi kustannuksia entisestään.
Lue myös:
|
|||