Toulousessa sijaitsevan A380 FAL:n eli kokoonpanolinjaston edessä seisoo useampi jättikone. Emiratesin ja British Airwaysin koneyksilöiden lisäksi siellä on myös kaksi Skymarkin perumaa konetta sekä yksi peruuntunut VIP-versio. Ne ovat kaikki nykyisin ns. bluetail-koneita eli toistaiseksi ilman omistajaa.
Nykyisen A380-800-koneen osuus kokonaismääristä olisi ollut 400 konetta. Kaikkiaan koneita on jo toimitettu 158 ja myyty jo 317.
A380 nousee taivaalle tai laskeutuu joka kolmas minuutti ja sen lähtöluotettavuus on ollut erinomaiset 98,7 prosenttia. Matkustajia eurooppalaisvalmistajan koneilla on lentänyt jo yli 88 miljoonaa. Valmistajan mukaan konetyyppi onkin saavuttanut ”Matkustajat rakastavat A380-konetta ja sen täyttöasteet ovat olleet korkealla jo käyttöönotosta lähtien”, kertoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.
”A380-koneen kysyntä on ollut hieman odotettua vähäisempää. Nyt kysyntä on kuitenkin positiivista. Tulemme saavuttamaan break-even -tilanteen tämän vuoden aikana”, kommentoi Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier. Lentoliikenteen kaksinkertaistuminen 15 vuoden välein luo uusia mahdollisuuksia jättikoneille. Markkinoiden kaksinkertaistuessa toimijat tarvitsevat entistä suurempia koneita. Airbusin mukaan moni toimija tuleekin vaihtamaan A330-koneitaan A380-koneeseen. Käytetyillä A380-koneilla olisi kova kysyntä ja ne ovat mahdollisuus monelle yhtiölle. Koneet ovat vasta tulossa elinkaarensa puoliväliin. Toistaiseksi markkinoilla ei vielä ole käytettyjä jättikoneita. Ensimmäisten koneiden odotetaan tulevan myyntiin Malaysian Airwaysilta, jonka on uumoiltu luopuvan kuuden A380-koneen laivastostaan.
Käytetty A380 voisi kelvata halpalentoyhtiöiden tarpeisiin. Jättikoneiden nähdään sopivan erityisesti Kiinan kasvaville kotimarkkinoille. Konetyyppi sopii valmistajan laskelmien mukaan myös alueelliselle reiteillä kuuden tunnin ja sitä pidemmillä lennoilla. Optimina olisi 6-8 tunnin lento. Sen sijaan kolmen tunnin reittivälille sopivammaksi koneeksi markkinoinaan uutta A330 regionaaliversiota. Laskelmat perustuvat tämän päivän polttoaineen hintoihin. ”Käytetyillä A380-koneilla tulee olemaan kova kysyntä ja ne ovat mahdollisuus monelle yhtiölle. Itse koneet ovat vasta lähestymässä elinkaarensa puoliväliä”, kertoo Leahy.
Amerikkalaisvalmistaja on saanut jumbojetin uusimmasta versiosta 122 tilausta. Niistä yli puolet eli 71 konetta on -8F eli tyypin rahtiversioita.
Tulevia muutoksia ovat yhdistetyt miehistön lepotilat, joiden avulla matkustamoon voidaan lisätä kuusi premium economy -luokan istuinta. Ohjaamon lepotila siirretään koneen etuosasta alemmalle tasolle samaan tilaan matkustamon kanssa. Ohjaajien lepotila olisi kuitenkin erillinen osastonsa.
Jättikoneen matkustamo tarjoaa lentoyhtiölle monenlaisia mahdollisuuksia. Etihad Airways on vienyt mukavuuden monta askelta eteenpäin omalla Residence-palvelullaan. Sen lisäksi viisi lentoyhtiötä Qantas, Air France, British Airways, Lufthansa ja Singapore Airlines tarjoavat tai ovat muuttamassa jättikoneiden matkustamoa kohti premium economy -luokkaa. Näin koneissa olisi tarjolla jo neljä matkustusluokkaa.
Kehitysohjelmistaan huolimatta Airbus ei kuitenkaan vielä lupaa valmistavansa edelleen kehitettyä ns. neo-versiota jättikoneesta. Uudelleen moottoroidulla ja parannellulla A380neo-koneella oletetaan olevan jopa 200 koneyksilön kysyntä yhdeltä operaattorilta. Ilmailualalla A380-ohjelman johtajana pidetäänkin Emiratesin johtaja Tim Clarkia. ”Tällä hetkellä keskitymme nykyisen A380-koneen matkustamon tehokkuuden optimointiin. A380neo ei ole vielä tämän hetken asia”, jatkoi Brégier. ”Airbus selvittää liiketoimintamallia A380neo-koneelle”, muotoilee Leahy hieman toimitusjohtajaa kevyemmin argumentein.
A380-koneiden matkustajakäyttöasteet ovat olleet alusta saakka korkeita, yli 80 prosentin tasolla. Se on korkeampi kuin maailmanlaajuinen matkustajakäyttöasteiden keskiarvo kansainvälisillä lennoilla. Esimerkiksi Lufthansan vuonna 2011 A380-koneelle siirtämä Frankfurt-Johannesburg reitin matkustajamäärä kasvoi 40 prosenttia. Luvut ovat samansuuntaisia myös muilla A380-reiteillä.
Pelkkiä viikottaisia matkustajapaikkoja mitattaessa A380-koneen osuus Pariisin Charles de Gaullessa on jo 17 prosenttia ja Frankfurtissa 15,8 prosenttia. Kolmannen paikan jakavat 11,5 prosentin osuudella Lontoo ja Los Angeles. Niiden jälkeen listalla on Hong Kong yhdeksän prosentin osuudella.
Näistä 42 megakeskuksesta Airbusin A380-kone operoi jo 35 kohteeseen tarjoten jo 10 prosenttia matkustajapaikkakapasiteetista. Vuoteen 2023 menneessä ilmailun megakeskusten määrän ennustetaan kasvavan 71 kaupunkiin. Niiden kautta kulkisi jo yli 95 prosenttia kaukoliikenteestä. Edelleen vuonna 2033 megakeskuksia olisi jo 91. Tuolloin ne huolehtisivat kaukoliikenneoperaatioista jo 99 prosenttia. Jättiläisten joukkoon olisi ennusteiden kasvanut myös Suomi ja Helsinki-Vantaan lentoasema. Airbusin mukaan niissä kaikissa operoi tuolloin A380-kone. Ehkä myös Finnairin väreissä. Lue myös muita A380-aiheisia uutisiamme: Ilmojen jättiläisen ensilennosta jo 10 vuotta
|
|||