Patria Pilot Trainingin uusi A320 FNPT II MCC (Flight Navigation and Procedures Trainer, Multi Crew Coordination) -koulutuslaite sai viranomaishyväksynnät joulukuussa 2016 kolmipäiväisen Trafin koelento-ohjelman jälkeen. Sitä ennen laitteella oli lennetty noin 60 tuntia käsittävän koelento-ohjelman. Sen lensivät Finnairin Airbus-kouluttajat.
Multi-Crew Pilot License koulutusohjelma on kehitetty monen ohjaajan lentokoneita varten. Perinteiseen koulutukseen verrattuna MPL-koulutuksessa ovat pääosassa simulaattorit, inhimilliset tekijät ja uhat eri lennon vaiheissa. Oppilaat saavat koulutuksen ainoastaan monen ohjaajan lentokoneisiin. Malmin lentoaseman toimitiloihin asennetulla lennonharjoittelulaitteella kouluttaminen on aloitettu jo tammikuun alussa. Ensimmäisenä vuorossa ovat olleet MPL-lennonopettajat, joille vaaditaan koulutusohjelman toteuttamiseksi kaksiviikkoinen koulutusjakso.
Lennonharjoittelulaitteella tehdään myös ns. ELT-koulutusta (Entry Level Training), joka valmistaa Finnairilla aloittavia lentäjiä alkaville tyyppikursseille. ELT -koulutukset alkavat Malmilla helmikuussa 2017. Lisäksi lennonharjoittelulaite mahdollistaa ohjaamoyhteistyökoulutuksen modernissa liikennekoneohjaamossa. Hollantilaiselta MPS:ltä (Multi Pilot Simulations BV) hankittu ns. collimated visual – ”Itse laitetoimitus oli todella nopea. Tilaus tehtiin lokakuun puolivälissä ja laite oli jo 5. joulukuuta pystytettynä ja valmiina koelennoille Malmilla”, kehuu Paronen laitevalmistaja MPS:n ripeyttä.
Valmistajan mukaan laitteisto on päivitettävissä myös Airbus A320neo (new engine option) eli suositun kapearunkokoneen uudelleen moottoroituun versioon. Laitteella on mielenkiintoinen historia, kun sen ohjaamo-osa on purettu British Airwaysin vuonna 2011 käytöstä poistamasta ja romutukseen menneestä vuonna 1990 valmistuneesta A320 -koneesta (G-BUSK, msn. 120).
Ohjaamon sisustan paneelit ovat kuitenkin kunnostettuja alkuperäisosia, jotta ohjaamo olisi mahdollisimman tarkasti esikuvansa mukainen kaikilta mitoiltaan ja olemukseltaan. Muita alkuperäisosia ovat mm. tehovivut ja ohjaamoistuimet, joita ohjataan oikean koneen tavoin sähköisesti. RSI:n valmistama visuaalijärjestelmä on rakennettu 200 x 40 astetta kattavan peiliratkaisun ympärille, jonka avulla lennonharjoituslaitteen ohjaamonäkymään luodaan korkearesoluutioinen level-D -vaatimusten mukainen ympäristö. Tätä ns. Collimated Visual Systemiä ohjataan seitsemällä Windows-pohjaisella PC-tietokoneella.
Helsinki-Vantaata ei toistaiseksi ole saatavilla kuin ns. peruskenttänä mutta sekin riittää koulutuskäyttöön erinomaisesti. Myös koulutuslaitteen tuleva kotikenttä Tampere-Pirkkala on jo lisätty ns. geneerisenä lentokenttänä valikoimaan muiden parinkymmenen geneerisen kotimaan ja lähialueiden lentokenttävalikoimaan.
Edellisten toimintojen lisäksi taivaalle voidaan luoda mm. muuta ilmaliikennettä ja harjoituttaa TCAS-väistöjä (Traffic Collision Avoidance System) sekä EGPWS-laitteiston (Enhanced Ground Proximity Warning System) antamia korkean maaston varoituksia.
Pian kone on valmisteltu lentoonlähtöä varten ja tehovivut asetetaan TOGA:lle (Take-Off and Go Around) asentoon. Vaikka motion-toiminto puuttuu niin visuaalijärjestelmä luo kiihtyvyyden tunnun ja pian nokka on jo nousussa. Ensivaikutelma on positiivinen ja tuntuma on hyvin lähellä oikeaa lentokonetta.
Kone lentää kuten pitääkin ja ongelmat ratkotaan Airbusin ECAM-järjestelmän ohjeiden mukaisesti. Tulipalo sammuu ja edessä on yksimoottorilähestyminen takaisin Heathrow'lle.
Onnistuneen yksimoottorilaskun jälkeen vaihtelemme sääolosuhteita huonon näkyvyyden olosuhteista vesisateeseen sekä kovaan tuuleen ja turbulenssiin. Sivutuulilaskun jälkeen vaihdamme maisemaa vielä Zürichin vuoristoon ja seuraamme EGPWS-järjestelmän toimintaa.
Parituntinen rupeama lentäjän paikalla istuen kului valitettavan nopeasti loppuun. MPL-oppilaat lentävät koulutusohjelman 2-vaiheessa kaikkiaan 68 tuntia erilaisia harjoituksia tällä koulutuslaitteella. Ne sisältävät toimintaa sekä PF (Pilot Flying) ja PM (Pilot Monitoring) tehtävissä lentoonlähdöissä, lähestymisissä, reittilentovaiheessa sekä erilaisissa vikatilanteissa.
MPL-oppilaiden koulutus A320 FNPT II -laitteella on määrä alkaa Pirkkalassa lokakuussa 2017. Lue myös uutisemme aiheesta: Patria hankkii uuden Airbus A320 -lennonharjoittelulaitteen MPL-koulutukseen Finnair kouluttaa uudet lentäjänsä MPL-koulutusohjelmalla yhdessä Patrian kanssa
|
|||