Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen uudet H215-meripelastushelikopterit aloittavat hyvin sujuneen harjoitustoiminnan jälkeen päivystyksen Helsinki-Malmin tukikohdassa kesäkuun alussa. Meripelastuskyky paranee merkittävästi. Lentoposti.fi tutustui uuden helikopterin ja ulkovartiolaiva Turvan yhteistoimintaan Suomenlahdella. Vartiolentolaivueen kaksi uutta Airbus Helicopters H215 Super Puma -helikopteria OH-HVP ja OH-HVQ saapuivat Suomeen kuluvan vuoden helmi- ja toukokuussa. Aiemmin tyyppimerkintä oli Eurocopter AS332L1e. Lentoposti.fi tutustui uusiin koptereihin tuolloin tuoreeltaan (lue uutisemme aiheesta tämän jutun lopusta). ”Uusien koptereiden myötä meillä ei ole enää rajoitteita sään takia. Toiminta tehostuu merkittävästi rajaturvallisuuden, meripelastuksen sekä poliisi- ja muiden pelastustehtävien osalta”, sanoi Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari. ”H215 on viimeisen päälle tehty SAR-kopteri (Search and Rescue), joka hyödyntää uusinta tekniikkaa. Emme ole havainneet mitään puutteita”, jatkoi Pesari. Lentoposti.fi pääsi mukaan esittelylennolle 23. toukokuuta. Samana päivänä Rajavartiolaitos esitteli uusia koptereitaan henkilöstölleen sekä yhteistyökumppaneilleen. Iltapäivän laivuetilaisuuteen osallistui mm. Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg. H215-helikoptereissa on täysin uuden sukupolven avioniikka- ja suunnistuslaitteet, autopilotti, lentomittaristot sekä radiolaitteisto. Koptereissa on myös jäänpoistojärjestelmä, joka mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa mukaanlukien jäätävät olosuhteet. Mukana kulkee täydellinen meripelastusvarustus, kaksi pelastusvinssiä, uuden sukupolven suorituskykyinen lämpökamera, pimeänäkölaitteet sekä kattava ensihoitovarustus. Helsinki-Malmin tukikohdan suorituskyky lentotehtävissä paranee oleellisesti, kun yhden helikopterin pelastuskyky nousee viidestä henkilöstä 10-15 henkilöön. Uudet H215:t korvaavat Malmilta kolme Agusta Bell AB412 -kopteria, jotka menevät myyntiin. Kaksi uusinta AB412-kopteria jää käyttöön Rovaniemen tukikohtaan. Rajavartiolaitos päivittää myös kolme Turun tukikohdan vanhempaa Super Puma -helikopteria. Niille tehdään täydellinen uudistus H215-tasoon Airbus Helicoptersin tehtaalla Etelä-Ranskassa. Ensimmäisen kopterin osalta työ on jo hyvässä vauhdissa ja viimeisimmän odotetaan valmistuvan päivityksestä kevään 2019 aikana, jolloin Vartiolentolaivueen käytössä on siis kaikkiaan viisi suorituskykyistä H215-meripelastushelikopteria (Lue uutisemme aiheesta: Rajan toinenkin uusi H215-helikopteri saapui Malmille - Turun Super Pumien täyspäivitys etenee Ranskassa). Vallitsevat olosuhteet olivat esittelylennolla meripelastushelikopterin toimintaa ajatellen poikkeuksellisen hyvät. Taivas oli pilvetön ja tuuli heikkoa, jonka lisäksi merivesi oli ehtinyt lämmetä jo yli 12-asteiseksi. Se mahdollisti lennon ilman meripelastuspukuja. Todelliset meripelastustehtävät tulevat usein vastaan huomattavasti heikommissa sääolosuhteissa ja pimeällä. Uudet Super Pumat operoivat hankalissakin olosuhteissa ilman ongelmia. Lennon päällikkönä toimi kapteeni Mikko Kallio, joka lensi myös molemmat uudet kopterit Ranskan Marignanesta Suomeen noin 12-tuntisilla siirtolennoilla. Esittelylennon perämiehenä toimi luutnantti Juho Tähtinen, mekaanikkona Mikko Ketonen ja pintapelastajana Kai Jahnsson. Kopterin normaalimiehitykseen kuuluu kaksi pintapelastajaa. Lennolla oli mukana myös Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari. H215-kopteriin poikittain asennetut sotilastyyppiset kevytrakenteiset kangasistuimet tarjosivat esittelylennolla varsin hyvät oltavat ja melutaso oli maltillinen, vaikka kuulosuojaimia tarvittiinkin. Lento suuntautui Vartiolentolaivueen Helsinki-Malmin tukikohdasta Nokka-ilmoittautumispaikan kautta Helsingin eteläpuolitse kohti Porkkalan edustan merialuetta. Siellä kopteria odotti ulkovartiolaiva Turva. Laskeutuminen Turvan helikopterikannelle oli olosuhteiden takia poikkeuksellisen pehmeä. Usein olosuhteet merellä ovat useimmiten vaativia laivan keinumisen ja tuuliolosuhteiden takia, jolloin lasku tehdäänkin hieman eri tavoin. Vartiolaiva Turvaa esitteli komentosillalla aluksen päällikkö Tuomas Saarilehto. Vierailun aikana H125-kopterin päällikkönä toiminut Kallio esitteli uuden Super Puman leijuntakykyä helikopterikannen yllä. Kokenut pintapelastaja Jahnsson laskeutui vinssillä keskelle kannen valkoista ympyrää. Yhdessä ulkovartiolaiva Turvan kanssa helikopterit tuovat Suomenlahdelle merkittävästi parantunutta meripelastuskyvyä. Alus on merellä vuodessa noin 300 vuorokautta eli se on hyvin todennäköisesti nopeasti saatavissa mahdollisiin meripelastustehtäviin. Turva pystyy valvomaan merialuetta ympäri vuoden kaikissa näkyvyysolosuhteissa sekä etenemään jopa yli 80 senttimetrin paksuisessa teräsjäässä. Yli kahdeksantoista solmun matkanopeuteen kykenevältä alukselta voidaan operoida myös erikokoisilla apuveneillä. Turva osallistuu rajavalvontaan, meripelastukseen, ympäristönsuojeluun, luonnonvarojen valvontaan, öljyntorjuntaan avomerellä sekä viranomaisyhteistyöhön. Alus osallistuu myös aluevalvontaan täydentämällä merialueen tilannekuvaa. Se kykenee myös vedenalaistoimintaan viistokaikuluotaimella. Laivalla on siis merkittävä toimintavalmius myös sisäisen turvallisuuden uhkatilanteissa ja maanpuolustuksessa. Ulkovartiolaivan keulassa sijaitseva helikopterikansi mahdollistaa helikoptereilla merestä tai toisesta laivasta pelastettavien henkilöiden toimittamisen turvaan huomattavasti nopeammin kuin aikaa vievällä lennolla mantereelle. Nopeus on tärkeä tekijä meripelastuksessa myös mahdollisen hypotermian takia. H215-kopterit voivat kuljettaa kerralla jopa 15 ihmistä. Meripelastushelikoptereiden toiminta-aika merialueella paranee myös merkittävästi, sillä Turvan säiliöissä on tarjolla JET A1 -kerosiinia helikopteritoiminnan tarpeisiin useita kuutioita. H215-helikopterit voidaan painetankkausjärjestelmän avulla tankata helikopterikannella vain noin 5-7 minuutissa. Tarvittaessa tankkaus voidaan suorittaa myös siten, että kopteri leijuu aluksen yllä. Tankkausmahdollisuus merellä tuo merkittävästi lisää aikaa varsinaisten pelastustoimien suorittamiseen. Uuden H215-helikopterin toiminta-aika on noin neljä tuntia. Suuroperaation tarpeisiin Turvalla on myös Airbus Defence & Space (entinen Cassidian) TRS-3D -tutka, jonka avulla pystytään luomaan erittäin tarkkaa ilma- ja meritilannekuvaa. Se mahdollistaa aluksen käyttämisen esimerkiksi lento-operaatioiden johtopaikkana, jolloin useamman kopterin toiminta pienellä alueella ja heikoissa sääolosuhteissa on entistä turvallisempaa ja organisoidumpaa. Helikoptereille voidaan antaa esimerkiksi koordinaattipisteet, joissa ne odottavat vuoroaan ennen siirtymistä mahdollisiin vinssaustoimiin onnettomuusaluksen ylle. Ohjaustietokoneidensa ja GPS:n avulla ulkovartiolaiva Turva pysyy erittäin tarkasti paikallaan, joka helpottaa myös helikopterilentäjien työtä. Komentosillan rakenteisssa on myös lähestymisvalojärjestelmä, jonka avustamana kopterit voivat laskeutua turvallisesti heikommissakin näkyvyysolosuhteissa. Vierailupäiväin aikana vallitsevan upean kesäsään aikana alus pysyi kokoajan puolen metrin tarkkuudella halutusta sijainnissa. Turvassa on kaksi 360 astetta kääntyvää Azipod-ruoripotkuria sekä yksi kiinteäakselinen potkuri. Ulkovartiolaiva Turvalla on riittävät resurssit tilojen ja kommunikaatiojärjestelmien osalta, jotta sieltä käsin voidaan johtaa kahden suuremman onnettomuuden pelastustoimia. Käytettävissä on myös suuri sammutusteho laivapaloja varten sekä kyky suuren henkilömäärän pelastamiseksi merestä. Vartiolaiva Turvan pääasiallinen toiminta-alue on Suomen aluemeri ja Pohjoinen-Itämeri. Aluksessa on vähäpäästöiset monipolttoainemoottorit, jotka voivat käyttää nesteytettyä maakaasua (LNG) tai dieseliä. LNG:tä on Rajavartiolaitoksen kokemusten mukaan saatavissa lähes kaikista satamista tankkiautosta. Lue myös aiheeseen liittyviä uutisiamme: Rajan uuden H215-meripelastushelikopterin koulutuslennot etenevät aikataulussa Rajan uusi AS332L1e Super Puma Malmille sunnuntaina illan jo hämärtyessä Perjantaina nimen saanut Rajan ulkovartiolaiva Turva on kopteritukialus
|
|||