Simulaattoritaivas - elämyksiä edessä

SIM_MD11_3Suomen Ilmailumuseosta Helsinki-Vantaan lentoasemalla on rakentunut todellinen elämysmailma ilmailusta kiinnostuneille. Se tarjoaa erikoisnäyttelyjä sekä aitoa lähenteleviä lentokokemuksia maailmanluokan simulaattoreissa.

Kärkituotteita museon elämysvalikoimassa ovat McDonnell Douglas (Boeing) MD-11- sekä Diamond DA42 -simulaattorit. Ilmailusotahistorian harrastajia puolestaan hemmotellaan haastavalla Messerschmitt Bf 109 -simulla.

Suomen Ilmailumuseon perusnäyttelyssä Helsinki-Vantaan lentoasemalla on esillä noin 70 lentokonetta sekä runsaasti muita ilmailuun liittyviä esineitä: moottoreita, potkureita, mittareita, aseita, viestintävälineitä ja pienoismalleja.

Nykyisin museo tarjoaa simulaattoreillaan elämyslentopaketteja kaikille lentämisestä kiinnostuneille. Finnair Flight Academyn vaativassa MD-11-simussa on aina mukana opastamassa kokenut ammattilentäjä.

Museon omissa tiloissa olevissa Diamond 42- ja Messerschmitt Bf 109 -simulaattoreissa kouluttajat ovat henkilökuntaa ja vapaaehtoisia. Myös heidän joukossaan on ammattilentäjiä. Lentämiselämykseen ei aiempi ilmailukokemus ole välttämätöntä.

Moni suomalainen on tällä matkustanut

Museon nykyinen päätähti on MD-11-simulaattori. Finnair Flight Academy ja Suomen ilmailumuseo voivat toistaiseksi tarjota ainutlaatuisia elämyksiä laajarunkoisen matkustajakoneen ohjaimissa

SIM_MD11_2Simulaattorissa lennetään ammattilentäjän opastuksella. Itse laite on moduuli, joka seisoo hydraulisten jalkojen varassa suuressa hallissa. Takatila on täynnä tietokoneita, jotka ohjaavat simulaattorin liikkeitä.

Oikean kolmesataatonnisen MD-11-koneen ohjaamossa istutaan noin viidessä metrissä. Siipien kärkiväli on 51,7 metriä ja pituutta on 61,2 metriä.

Suomen Ilmailumuseon elämyslennolla kouluttaja opastaa ohjaamossa selvittäen hallintalaitteiden merkityksen ladaten samalla lennolla tarvittavia tietoja FMS-lennonhallintajärjestelmään. Sähkösäätöinen penkki kohdalleen, kädet ohjaimille, tehovivuille ja kaikki on valmiina.

Kun tehonlisäys ja autokaasujärjestelmä ottavat moottorit hallintaansa, lähtökiito on alkanut. Selkä painautuu penkkiin tehokkaan koneen kiihdyttäessä kohti lentoonlähtönopeutta (simulaattorissa tunne kiihtyvyydestä saadaan aikaan, kun ohjaamo kallistuu reippaasti taaksepäin)

Samalla kiitotien keskilinjavalot ravistavat konetta. Tunne on todellinen, sillä hydraulijalkojen varassa oleva laite on D-luokkaa: se mahdollistaa tyyppikoulutuksen jälkeen siirtymisen simulaattorista suoraan lennolle kuljettamaan matkustajia tai rahtia.

Elämyslennolla kouluttaja lukee nopeuksia ja toteaa "Rotate". Silloin ohjaussauvasta vetämällä MD-11 nousee kevyesti taivaalle. Laskutelineet kolahtavat sisään ja kone on jo hetkessä 600 metrin korkeudessa.

Tehonvähennyksen ja vaakalentoon siirtymisen jälkeen ehtii ihailla nykyaikaisen visuaalijärjestelmän luomaa  realistista näkymää Helsinki-Vantaan ympäristössä.

Kaartelun jälkeen siirrytäänkin jo lähestymisvaiheeseen ja edessä on mittarilähestymismenetelmän lentäminen takaisin Helsinki-Vantaalle. On aika asettaa kone liukuun ja muuttaa MD-11 kohti laskuasua laippojen ja laskutelineiden avulla.

Muutokset vaikuttavat koneen nokan asentoon ja tehontarpeeseen. Simulaattorista valittu sivutuuli kallistelee konetta lähestymislinjalla.

SIM_MD11_1Mutta ei hätää: kouluttaja opastaa nokan ja tehon asentoja laskeutumista varten. Pian radiokorkeusmittarin lukemat kuuluvat ohjaamossa. Tehoa pois ja hieman nokkaa ylös, kehottaa kouluttaja.

Tumps... päätelineet osuvat kiitotien pintaan, sitten nokkateline, tehoreverssit ja jarrutus. Liike pysähtyy nopeasti. Jarrutusta simuloidaan kallistamalla ohjaamoa rajusti eteenpäin - onneksi viisipistevyöt on simulaattorissakin kiristetty kunnolla ennen lennolle lähtöä.

Ilmailumuseon kautta saa nyt aidon MD-11-ohjaamokokemuksen aiempaa edullisemmin. Kokonaiskestoltaan kahden tunnin paketti sisältäen yhden lentotunnin maksaa 599 euroa (sis alv 24%). Myös suuremmille ryhmille MD-11-elämyspaketteja on hinnoiteltu entistä houkuttelevimmiksi.

Jos hinta vaikuttaa kalliilta, kannattaa muistaa että kokemuskin on ainutlaatuinen. Mikäli MD-11-simulaattoria haluaa kokeilla, kannatta pitää kiirettä. Finnair Flight Academy luopuu MD-11-laitteesta huhtikuussa 2014.


Timantinkova uutuus - Diamod DA42

SIM_diamond_3Lentokoulutusta Helsinki-Malmilla tarjoava Aeropole Oy ja Suomen Ilmailumuseo julkistivat elokuussa 2013 yhteistyösopimuksen, jonka myötä museon tiloihin rakennettiin syksyn aikana FNPT II -viranomaisvaatimusten mukainen kaksimoottorisen Diamond DA42 - lennonharjoittelulaite.

Yhteistyösopimus laajentaa Aeropolen simulaattorin käytön myös Ilmailumuseon asiakkaiden elämyksiin. Museon kirjastotila on herännyt uuteen eloon simulaattoriasennuksen myötä.

SIM_diamond_1Kaarevalla huippuvisuaalilla varustettu lennonharjoittelulaite tarjoaa todellisia lentokokemuksia huolimatta siitä, ettei itse laite liiku. Ohjaamossa eteen aukeaa moderni Garminin G1000-lasiohjaamo ja sen suuret näyttöruudut.

Suljemme kuomun ja käynnistämme koneen moottorit. Näkymä eteen ja sivuille on uskomattoman realistinen.

Lyhyt rullaus lumisateiselle kiitotielle sekä pikainen visiitti Innsbruckin vuoristomaisemiin osoittaa hyvin, mihin kaikkeen tämä laite visuaalisesti pystyy.

Lentotuntuma koneen tarkalla sauvaohjauksella on erinomainen. Modernilta lasiohjaamonäytöiltä saa helposti kaiken tarvittavan informaation, kunhan vain ensin tietää minne katse on syytä kiinnittää.

SIM_diamond_2Kaksimoottorinen Diamond on myös mittarilentokelpoinen joten kiitotielle laitetaan lähestymistä varten hieman sumua. Lähestymislinjavalot avautuvat etusektoriin ennen minimikorkeutta ja pääsemme onnellisesti laskuun. Upea kokemus tämäkin ja kaikkien saatavilla.

Simulaattorin käyttö elämyslentoihin aloitettiin 4. marraskuuta ja tuntihinta on120 euroa. Diamond-lennot operoidaan pääsääntöisesti Pariisin Charles De Gaullesta, josta on tarjolla parhaat visuuaalitiedostot.

Tuntihinta pitää sisällään lyhyen perehdytyksen ja lentoaikaa. Lennoilla pääsee nauttimaan laitteiston visuaalijärjestelmän upeasta ja terävästä kuvasta vaihtelevissa sää- ja tuuliolosuhteissa. SIM_diamond_5Asiakkaalla on aina seuranaan kokenutta simulaattorihenkilökuntaa, joka opastaa lennon aikana.

Lennonharjoittelulaitteen omistaja Aeropole Oy vastaa kaikesta simulaattorilla lennettävästä viranomaisvaatimukset täyttävästä koulutus- ja tarkastuslentotoiminnasta.

Diamond DA42-kone on suomalaisten koulutusorganisaatioiden suosima konetyyppi. Aeropolen lisäksi konetyyppi koulutuskäytössä Patria Pilot Trainingillä. Lisäksi Suomen Ilmailuopisto on keväällä 2014 siirtymässä Diamond DA42 -koneiden käyttäjäksi.


Sotahistoriaa unohtamatta

SIM_mersu_2Ilmailumuseon sotahistoriallisesta elämyslentämisestä pääsee nauttimaan Messerschmitt Bf 109 -hävittäjällä, Sen on rakentanut Virtuaalilentäjien simulaattoritiimi.

Hankintaa tuki Ilmailumuseoyhdistys ry. Simulaattorin runko on tarkka replika saksalaisvalmisteisen hävittäjän ohjaamosta kaikkine legendaarisen Mersun hallintalaitteineen. Ainoastaan ohjaamon peittävää kokokuomua jää kaipaamaan.

Laadukas kolmen videotykin visuaalinäyttö projisoi hävittäjän etu- ja sivunäkymät lentäjän ympärille. Mersun kyyti on hurjaa. Lennättäjän ohjeita on syytä kuunnella tarkasti, sillä kyse ei ole mistään polkupyörällä ajosta.

SIM_mersu_1Messerschmittin tehokas moottori kampeaa kannuspyöräkonetta voimalla. Oikeaaikainen ja määrätietoisen rauhallinen tehonlisäys ja jalan käyttö ovat vaatimuksena onnistuneelle lentoonlähdölle.

Malmin kiitotie pakenee jo alta ja maailma tuntuu kallistuvan samalla, kun ihailee Vanhankaupungin lahtea Mersu-simulaattorin tarjoamasta laajasta ulkonäkymästä.

Simulaattorilentoa taaempana seuraaviakin jo huimaa, koska lentokonemus on niin todentuntuinen. Kaarto Olympiastadionin maisemissa ja paluu takaisin kohti Malmia.

Muistissa on vieläkin mersukouluttajan ohje koneen kampeamisesta laskun ja tehonvähennyksen yhteydessä... vielä... vielä... vielä... On aika kerätä osat kiitotien laidalta ja yrittää uudelleen.

Ilmailumuseon Messerschmitt-simulaattoriin on saatavilla puolen tunnin ja tunnin opastettuja elämyspaketteja, lentäjän aiemmasta kokemuksesta riippuen. Hinnat alkavat 69 eurosta per 30 minuuttia. Lennon ajan asiakkaita opastaa kokenut simulaattorikouluttaja.

SIM_mersu_3Ilmailumuseon elämyslentotarjontaa täydentää myös aidon kaksimoottorisen Piper Aztec  -mäntämoottorikoneen runkoon rakennettu OH-IMS -simulaattori. Se on rakennettu tähän käyttöön vapaaehtoisvoimin.

Lentämisen mallintamiseen on käytetty Lockheed Martinin Prepar3D-ohjelmistoa ja lentäjälle avautuu eteen 120 asteen visuaalinäyttö kolmen videotykin avustuksella.

OH-IMS -simulaattoriin on tarjolla tunnin mittaisia elämyspaketteja, joissa lähdetään kouluttajan kanssa virtuaaliselle lennolle Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Tunnin elämyspaketin hinta on 69 euroa.

Ilmailuelämyksiä museon kaikkiin simulaattoreihin on saatavissa suoraan ilmailumuseon asiakaspalvelusta. Tarjolla on todellista lentämisen riemua.