Perinteiset AEW-koneet on suunniteltu lähes ainoastaan ilmavalvontaan mutta Saabin AESA-tutkateknologiaan ja uusimpiin sensoreihin perustuva GlobalEye yhdistää ilma- maa- ja merivalvontakyvyn samaan koneeseen.
GlobalEye soveltuu SAR- eli etsintä- ja pelastustehtäviin, rajavalvontaan, lennonvarmistuksen varajärjestelmäksi, avustamaan katastrofitilanteissa, huumeiden salakuljetuksen torjuntaan, valvomaan kalastusalueita sekä suojaamaan suuria tapahtumia kuten olympialaisia. GlobalEye esiteltiin perjantaina 23. helmikuuta roll-out -tilaisuudessa medialle ja päivää aiemmin torstaina konetta esiteltiin potentiaalisille asiakkaille. Tuolloin paikalla oli mm. myös Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist, joka onnitteli puheessaan Saabia uudesta saavutuksesta. Keskustelut tutkakonetarpeesta nousivat Ruotsissa esiin 1980-luvulla, kun oli tarpeen kasvattaa valvontapeittoa ja lisätä sensoreiden liikuteltavuutta. Hävittäjäkoneen lisävarustelusta päädyttiin potkuriturbiinikoneeseen ja siihen asennettavaan tutka-antenniin, joka nostettiin ilmaan. Ruotsilla on itsellään nykyisin käytössä kaksi Saab 340 -koneeseen pohjautuvaa S 100B Argus ErieEye AEW -konetta, joissa on uusin C2-tehtäväjärjestelmä. Nyt kehitystyön tuloksena on siis valmistunut monitoimikykyinen GlobalEye AEW&C -kone.
Muutaman valvontakoneen laivastolla on mahdollista saada laaja 24/7 -toiminnassa olevan valvontaverkosto, joka havaitsee sekä nopeat korkealla lentävät maalit samoin kuin hitaat ja matalalla liikkuvat toimijat niin maan kuin veden pinnalla. Ruotsalaisvalmistajan mukaan GlobalEye antaa lisäaikaa jopa yli 25 minuuttia ja hävittäjäkoneet voivat olla vielä tukikohdissaan vielä uhkan havaitsemisen aikaan.
Pienet laitteet kutistuvat entisestään ja niiden tutkapalaute on pieni. Niitä on kuitenkin kyettävä valvomaan, seuraamaan, luokittelemaan sekä tunnistamaan. GlobalEyen kattavan varustuksen kerrotaan selviävän tästäkin tehtävästä. Uudella tutka- ja sensoriteknologialla pyritäänkin myös nollaamaan häiveteknologian mahdollinen etumatka.
Bombardier Global 6000 -koneen valintaa uudeksi tuotantoalustaksi ei perusteltu tarkemmin mutta korkealla kriteereissä olivat todennäköisesti juuri koneen muokattavuus sekä ulkoisen kuorman kantokyky sekä rungon ylä-, että alapuolella. ”Bombardier Global 6000 valittiin satojen konevaihtoehtojen joukosta yli vuoden mittaisen selvitystyön aikana. Ensin selattiin esitteitä ja pikkuhiljaa lähestyttiin eri valmistaja selvittäen teknisiä ratkaisuja. Loppusuoralla oli muutama ehdokas ja valinta saatiin päätökseen noin vuoden kuluessa”, kommentoi Saabin Mats Wicksell avaamatta tarkemmin mukana olleita muita konevaihtoehtoja. GlobalEye on Saabin ns. in house -osaamisen tulos ja sitä on kehitetty ympäri yhtiön Ruotsin toimipisteitä. Koneen modifikaatiot ja koelennot tehdään Linköpingissä, Erieye-tutka-antenni Göteborgissa, elektronisen sodankäynnin järjestelmät ovat peräisin Tukholmasta, tehtäväjärjestelmä Luulajasta ja kommunikaatiojärjestelmä on tehty Arbogassa.
Tilava ja hiljainen 1,88 metriä korkea matkustamo tarjoaa työskentelymukavuutta. Myös modernin liikesuihkukoneen matkustamon ilmanpaine on saatu painettua matalammaksi. Matkustamoon on asennettu viisi operaattoreiden työpistettä ja erillinen lepotila. Koneessa voi työskennellä ohjaajat mukaanlukien kaikkiaan yhdeksän henkilöä mutta laitteistoja voi käyttää etänä myös maa-asemalta. Valmistaja kehuukin GlobalEye-ratkaisun tarjoavan nopeutta ja joustavuutta operaatioihin. Vuonna 2012 käyttöön otetun Bombardier Global 6000 -peruskoneen kiitotievaatimus lentoonlähtöön on maltillinen alle 2000 metriä ja laskuun se tarvitsee alle 700 metriä kiitotietä.
Alkuperäisen koneen maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 45 132 kg ja se kykenee kuljettamaan reilun 2600 kg:n hyötykuorman. Peruskoneen hintalappu on reilut 60 miljoonaa dollaria. Saab kertoo yhteistyön Bombardierin kanssa olevan hyvällä mallilla ja tutkavalvontakoneratkaisu osoittaa myös Bombardierin valmistaman Global 6000 -koneen kyvykkyyden erilaisiin ratkaisuihin.
Uudesta tilauksesta toimitukseen kuluisi Saabin mukaan aikaa noin 36 kuukautta. Nyt Saabilla on GlobalEyesta kolme tilausta. Yhdistyneet Arabiemiraatit tilasi ensimmäiset kaksi AEW&C -konetta Dubai Airshown päätteeksi marraskuussa 2015. Tilauksen arvoksi kerrottiin noin 1,27 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kolmannen nimeämättömän AEW&C -konetilauksen Saab julkisti tammikuussa 2017. Sen arvoksi kerrottiin 236 miljoonaa dollaria. Keskustelut maan kanssa uudesta AEW-valvontakyvystä aloitettiin jo vuonna 2006.
GlobalEye-kaupan myötä Saab tekee siis myös ns. teknologiasiirron Arabiemiraatteihin. Abu Dhabiin perustettiin sensoreihin keskittyvä tuotanto- ja kehityslaitos vuonna 2017. ”Tarvitsemme AEW-kykyisen koneen, joka pystyy havaitsemaan myös ballistiset ohjukset. Kyseessä on todellinen voiman moninkertaistaja. GlobalEye säästää kustannuksia ja tarvitsee vähemmän henkilökuntaa”, kommentoi Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Ibrahim Naser Al Alawi roll-out -tilaisuudessa videolta esitetyssä lausunnossa.
Tammikuussa 2017 Saab kertoi nimeämättömän AEW&C -konetilauksen yhteydessä toimitusten tapahtuvan vuosien 2019-2021 aikana. Aikajanaltaan tämä vaikuttaisi sopivan Yhdistyneiden Arabiemiraattien tekemiin tilauksiin.
Tutkavalvontakoneen Galliumnitridi (GaN) ratkaisuun perustuva S-taajuusalueen kokonaan u Tutka näkee ympärilleen lähes täydet 360-astetta, kun suoraan edessä ja takana valvontapeitto on hieman pienempi. Saabin mukaan uuden teknologian myötä koneen havainnointikyky on kasvanut 70 prosenttia verrattuna edellisen sukupolven tutkaan. Saabin edellinen Erieye-tutka havaitsi maalit jopa 450 kilometrin päästä. ER-version kanssa on mainittu 650 kilometrin matkasta mutta keskittämällä energiaa tietylle alueella voi tutkan kantama olla merkittävästi pidempikin. Uuden GlobalEye:n tutkarakenteet eli ns. Dorsal Unitin on valmistanut Patria Aerostructures. Suomalaisyhtiö on valmistanut myös ”skibox” -lempinimen saanutta muotosuojaa aiempiin Saabin tutkavalvontakoneisiin kuten Saab 2000 -koneisiin.
Liikkuvien maamaalien valvonta tehdään GMTI (Ground Moving Target Indicator) -tutkamoodeilla ja SAR (Synthetic Aperture Radar) -tutkalla, joka luo korkearesoluutioisen tilannekuvan jopa pienellä antennilla.
Käytössä on myös mm. lento- ja laivaliikenteen tunnistamiseen tarvittavat IFF (Identification, Friend or Foe) / ADS-B (Automatic dependent surveillance – broadcast) ja AIS (Automatic Identification System) -järjestelmät sekä satelliittiyhteysjärjestelmä puheen ja tiedon välitykseen. Koneen C2 (Command&Control) -taistelunjohto- ja tehtäväjärjestelmä tarjoaa tilannetietoisuutta automaattisen datafuusion avulla. Se alentaa operaattorin työkuormaa ja mahdollistaa tietojen joustavan käytön. Koneessa on luonnollisesti myös eritasoisia taktisia datalinkki-järjestelmiä ja se on varustettu myös elektronisen tiedustelun ja valvonnan ESM- ja sähköisen tiedustelun ELINT -vaatimilla laitteistoilla. Valvontakoneen järjestelmät ovat päivitettävissä ja skaalattavissa tulevaisuuden C4I (Command, Control, Computers, Communication and Intelligence) -ratkaisuilla.
Suurimmat uhat konetta kohtaan kohdistuvat kuitenkin maassa eli tukikohtien turvallisuudesta on huolehdittava myös rullauksen ja lentoonlähdön tai laskeutumisen aikana. Esimerkiksi Pakistanin Saab 2000 Erieye AEW-koneet joutuivat tukikohdassaan terrori-iskun kohteeksi vuonna 2012. Taivaalla kone on parhaiten turvassa ja varsinkin pysyessään ampuma-etäisyyden ulkopuolella. Ohjaamossa on moderni ProLine Fusion avioniikka ja mukana on myös HUD-heijastusnäyttö (Head Up Display) ja synteettisen sekä parannetun tilannetietoisuuden tarjoavat järjestelmät.
Esitelty ensimmäinen GlobalEye-kone vaikuttaa ulkoisesti valmiilta mutta seuraavaksi sitä varustetaan vielä erilaisilla järjestelmillä, jonka jälkeen kone siirtyy maakokeisiin. Sen jälkeen edessä on koelentosarja, jonka pituutta tai aloitusta ei kommentoitu tarkemmin.
Viimeiset varmistukset ulkoisista muutoksista saadaan kuitenkin vasta koelennoilla mm. painopisteaseman, aerodynaamisten ominaisuuksien, sivutuulirajoitteiden sekä luonnollisten jäätävien olosuhteiden osalta ja lentoturvallisuuden osalta. ”Muutostyöt ovat olleet monimutkainen haaste. Lähes kaikkea on muokattu ja rakenteita on vahvistettu siipeä myöden. Yksi näkyvimpiä muutoksia tutka-antennin lisäksi on korkeusvakaajaan asennetut finletit (kuvassa alla). Koneessa on tehty merkittäviä muutoksia jäähdytysjärjestelmään, yhteysjärjestelmiin sekä ohjaamoon”, kertoo Wicksell.
Global 6000 -liikesuihkukoneella on valmiiksi siviili-ilmailuviranomaisen myöntämä tyyppihyväksyntä ja muutostöiden jälkeen sille erillinen STC (Supplemental Type Certificate) -lisätyyppihyväksyntä.
Niistä yksi on NATO-maa Kreikka, jolla on käytössään Embraer E-145 ErieEye AEW-kone. Muut maat ovat Ruotsin, Arabiemiraattien ja Kreikan lisäksi Thaimaa, Brasilia, Meksiko ja Pakistan sekä kyseinen nimeämätön asiakas. ”Meillä on useita kiinnostuneita asiakkaita. Neuvottelut kestävät pitkään, sillä kyseessä on kallis järjestelmä mutta kiinnostus sitä kohtaan on kasvamassa”, avaa Saabin Lars Tossman.
GlobalEye yhdistää monta eri roolia, joten sen suorituskykyinen yhteiskäyttö voisi mahdollisesti kiinnostaa myös Suomen Puolustusvoimia sekä Rajavartiolaitosta. Merivoimat on tutustunut mm. Boeing MSA-koneeseen Suomessa vuonna 2015. Vierailussa oli kyse pitkän ajan suunnittelun kartoituksesta. Myös Rajavartiolaitos suunnittelee nykyisen Dornier-valvontakonekaluston uudistamista. Laajempikin kahden maan välinen yhteiskäyttö voisi kenties olla mahdollinen osana Suomen ja Ruotsin kehittyvää puolustusyhteistyötä. Lue myös aiemmat uutisemme aiheeseen liittyen: Saab ja Bombardier toimittavat Erieye-tutkavalvontakoneen UAE:lle Saab Swordfish MPA -merivalvontakone siirtyy uusille tuotantoalustoille (video)
|
|||