Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen

GE_rollout_1Runsaasti uutta sensori- ja tutkateknologiaa esittelevän Saab GlobalEye -koneen roll-out -tilaisuus järjestettiin 23. helmikuuta Linköpingissä. Maalle, merelle ja ilmaan valvontakykyä tarjoavan AEW&C-järjestelmän alustana toimii modifioitu kanadalaisvalmisteinen Bombardier Global 6000 -liikesuihkukone.

Perinteiset AEW-koneet on suunniteltu lähes ainoastaan ilmavalvontaan mutta Saabin AESA-tutkateknologiaan ja uusimpiin sensoreihin perustuva GlobalEye yhdistää ilma- maa- ja merivalvontakyvyn samaan koneeseen.

GE_ylaviistostaMonitoimikykyiselle AEW&C-koneelle (Airborne Early Warning and Control) nähdään useita erilaisia käyttötarkoituksia sotilasoperaatioiden ja kriisiaikaisten tehtävien lisäksi myös rauhan aikana.

GlobalEye soveltuu SAR- eli etsintä- ja pelastustehtäviin, rajavalvontaan, lennonvarmistuksen varajärjestelmäksi, avustamaan katastrofitilanteissa, huumeiden salakuljetuksen torjuntaan, valvomaan kalastusalueita sekä suojaamaan suuria tapahtumia kuten olympialaisia.

GlobalEye esiteltiin perjantaina 23. helmikuuta roll-out -tilaisuudessa medialle ja päivää aiemmin torstaina konetta esiteltiin potentiaalisille asiakkaille. Tuolloin paikalla oli mm. myös Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist, joka onnitteli puheessaan Saabia uudesta saavutuksesta.

 GE_kehityskaari”Tie koneen esittelyyn ei ole ollut lyhyt. Ruotsin tietämys tutkateknologiasta ulottuu yli puolen vuosisadan taakse ja yhteistyö teollisuuden, yliopistojen ja puolustusvoimien välillä on aina ollut läheistä. Olen ylpeä siitä miten pitkä historia Ruotsissa on tutkateknologiasta”, sanoi puolustusministeri Hultqvist puheessaan 22. helmikuuta.

Keskustelut tutkakonetarpeesta nousivat Ruotsissa esiin 1980-luvulla, kun oli tarpeen kasvattaa valvontapeittoa ja lisätä sensoreiden liikuteltavuutta. Hävittäjäkoneen lisävarustelusta päädyttiin potkuriturbiinikoneeseen ja siihen asennettavaan tutka-antenniin, joka nostettiin ilmaan.

Ruotsilla on itsellään nykyisin käytössä kaksi Saab 340 -koneeseen pohjautuvaa S 100B Argus ErieEye AEW -konetta, joissa on uusin C2-tehtäväjärjestelmä. Nyt kehitystyön tuloksena on siis valmistunut monitoimikykyinen GlobalEye AEW&C -kone.

GE_decisiontimeSaabin mukaan GlobalEye antaa käyttäjälleen lisää päätöksentekoaikaa pidemmällä tutkakantamalla ja havainnontikyvyllään.

Muutaman valvontakoneen laivastolla on mahdollista saada laaja 24/7 -toiminnassa olevan valvontaverkosto, joka havaitsee sekä nopeat korkealla lentävät maalit samoin kuin hitaat ja matalalla liikkuvat toimijat niin maan kuin veden pinnalla.

Ruotsalaisvalmistajan mukaan GlobalEye antaa lisäaikaa jopa yli 25 minuuttia ja hävittäjäkoneet voivat olla vielä tukikohdissaan vielä uhkan havaitsemisen aikaan.

GE_nose_laajaPerinteisten korkealla lentävien ja nopeiden uhkien lisäksi on kyettävä havaitsemaan ja seuraamaan matalalla lentäviä hitaita sekä entistä pienempiä ja jopa häiveominaisuuksilla varustettuja maaleja.

Pienet laitteet kutistuvat entisestään ja niiden tutkapalaute on pieni. Niitä on kuitenkin kyettävä valvomaan, seuraamaan, luokittelemaan sekä tunnistamaan. GlobalEyen kattavan varustuksen kerrotaan selviävän tästäkin tehtävästä. Uudella tutka- ja sensoriteknologialla pyritäänkin myös nollaamaan häiveteknologian mahdollinen etumatka.


Uusi alusta ja kehittyneemmät sensorit

GE_eturunko_1 Bombardier Global 6000 -liikesuihkukone on jo neljäs tuotantoalusta Saabin tutkavalvontakoneille. Aiempina ErieEye -tutkan alustoina ovat toimineet Saab 340- ja Saab 2000 -potkuriturbiinikoneet sekä Embraer E145 -liikesuihku.

Bombardier Global 6000 -koneen valintaa uudeksi tuotantoalustaksi ei perusteltu tarkemmin mutta korkealla kriteereissä olivat todennäköisesti juuri koneen muokattavuus sekä ulkoisen kuorman kantokyky sekä rungon ylä-, että alapuolella.

”Bombardier Global 6000 valittiin satojen konevaihtoehtojen joukosta yli vuoden mittaisen selvitystyön aikana. Ensin selattiin esitteitä ja pikkuhiljaa lähestyttiin eri valmistaja selvittäen teknisiä ratkaisuja. Loppusuoralla oli muutama ehdokas ja valinta saatiin päätökseen noin vuoden kuluessa”, kommentoi Saabin Mats Wicksell avaamatta tarkemmin mukana olleita muita konevaihtoehtoja.

GlobalEye on Saabin ns. in house -osaamisen tulos ja sitä on kehitetty ympäri yhtiön Ruotsin toimipisteitä. Koneen modifikaatiot ja koelennot tehdään Linköpingissä, Erieye-tutka-antenni Göteborgissa, elektronisen sodankäynnin järjestelmät ovat peräisin Tukholmasta, tehtäväjärjestelmä Luulajasta ja kommunikaatiojärjestelmä on tehty Arbogassa.

GE_engine_ventilationGlobalEye tarjoaa valvontatehtäviin kaivatun pitkän, jopa 11 tunnin toiminta-ajan sekä suuren matkanopeuden siirtymiseksi tehtäväalueelle tai turvalliseen ilmatilaan.

Tilava ja hiljainen 1,88 metriä korkea matkustamo tarjoaa työskentelymukavuutta. Myös modernin liikesuihkukoneen matkustamon ilmanpaine on saatu painettua matalammaksi.

Matkustamoon on asennettu viisi operaattoreiden työpistettä ja erillinen lepotila. Koneessa voi työskennellä ohjaajat mukaanlukien kaikkiaan yhdeksän henkilöä mutta laitteistoja voi käyttää etänä myös maa-asemalta. Valmistaja kehuukin GlobalEye-ratkaisun tarjoavan nopeutta ja joustavuutta operaatioihin.

Vuonna 2012 käyttöön otetun Bombardier Global 6000 -peruskoneen kiitotievaatimus lentoonlähtöön on maltillinen alle 2000 metriä ja laskuun se tarvitsee alle 700 metriä kiitotietä.

GE_Global6000Koneessa on suorituskykyiset Rolls-Royce BR710 A2-20 -moottorit, jotka mahdollistavat peruskoneen maksiminopeudeksi M 0.89 ja matkalentonopeudeksi M 0.85. Niistä on todennäköisesti jouduttu tinkimään ulkoisen kuorman lisäämisen seurauksena.

Alkuperäisen koneen maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 45 132 kg ja se kykenee kuljettamaan reilun 2600 kg:n hyötykuorman. Peruskoneen hintalappu on reilut 60 miljoonaa dollaria.

Saab kertoo yhteistyön Bombardierin kanssa olevan hyvällä mallilla ja tutkavalvontakoneratkaisu osoittaa myös Bombardierin valmistaman Global 6000 -koneen kyvykkyyden erilaisiin ratkaisuihin.

GE_laaja_etuviistoRuotsalaisvalmistajalla ei ole ennalta korvamerkittyjä slotteja koneisiin Bombardierin tuotantolinjalla. Osapuolet ovat kuitenkin keskustelleet toimista, joiden avulla peruskone saataisiin GlobalEye-modifikaatioon tarvittaessa nopeammalla aikataululla.

Uudesta tilauksesta toimitukseen kuluisi Saabin mukaan aikaa noin 36 kuukautta. Nyt Saabilla on GlobalEyesta kolme tilausta.

Yhdistyneet Arabiemiraatit tilasi ensimmäiset kaksi AEW&C -konetta Dubai Airshown päätteeksi marraskuussa 2015. Tilauksen arvoksi kerrottiin noin 1,27 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Kolmannen nimeämättömän AEW&C -konetilauksen Saab julkisti tammikuussa 2017. Sen arvoksi kerrottiin 236 miljoonaa dollaria. Keskustelut maan kanssa uudesta AEW-valvontakyvystä aloitettiin jo vuonna 2006.

Saab_S_100B_Argus_gnolam_wikimediaYhdistyneillä Arabiemiraateilla on nykyisin väliaikaisesti käytössään kaksi Ruotsin entistä Saab 340 -koneeseen pohjautuvaa ErieEye-valvontakonetta.

GlobalEye-kaupan myötä Saab tekee siis myös ns. teknologiasiirron Arabiemiraatteihin. Abu Dhabiin perustettiin sensoreihin keskittyvä tuotanto- ja kehityslaitos vuonna 2017.

”Tarvitsemme AEW-kykyisen koneen, joka pystyy havaitsemaan myös ballistiset ohjukset. Kyseessä on todellinen voiman moninkertaistaja. GlobalEye säästää kustannuksia ja tarvitsee vähemmän henkilökuntaa”, kommentoi Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Ibrahim Naser Al Alawi roll-out -tilaisuudessa videolta esitetyssä lausunnossa.

GE_tuotantolinjaSaab ei kommentoinut mahdollista toimitusaikataulua tai kahden muun koneen tilannetta tuotannossa. Koneet ovat kuitenkin jo muokattavina Linköpingin tuotantolinjalla.

Tammikuussa 2017 Saab kertoi nimeämättömän AEW&C -konetilauksen yhteydessä toimitusten tapahtuvan vuosien 2019-2021 aikana. Aikajanaltaan tämä vaikuttaisi sopivan Yhdistyneiden Arabiemiraattien tekemiin tilauksiin.


Sensoriteknologia havaitsee maalit ilmassa ja maan tai meren pinnalla

Tutkavalvontakoneen Galliumnitridi (GaN) ratkaisuun perustuva S-taajuusalueen kokonaan uGE_dorsalunit_ppkuvausi ErieEye ER (Extended Range) AESA (Active Electronically Scanned Array) tutka-antenni ja sen sijoitaminen koneen rungon yläpuolelle antavat koneelle perinteisen omaleimaisen ulkonäön.

Tutka näkee ympärilleen lähes täydet 360-astetta, kun suoraan edessä ja takana valvontapeitto on hieman pienempi.

Saabin mukaan uuden teknologian myötä koneen havainnointikyky on kasvanut 70 prosenttia verrattuna edellisen sukupolven tutkaan. Saabin edellinen Erieye-tutka havaitsi maalit jopa 450 kilometrin päästä. ER-version kanssa on mainittu 650 kilometrin  matkasta mutta keskittämällä energiaa tietylle alueella voi tutkan kantama olla merkittävästi pidempikin.

Uuden GlobalEye:n tutkarakenteet eli ns. Dorsal Unitin on valmistanut Patria Aerostructures. Suomalaisyhtiö on valmistanut myös ”skibox” -lempinimen saanutta muotosuojaa aiempiin Saabin tutkavalvontakoneisiin kuten Saab 2000 -koneisiin.

GE_skiboxNoin kymmenmetrinen ja ilmavirralla viilennettävä osakokonaisuus on kuitenkin jälleen täysin uusi malli.

”Tutkarakennetta on päivitetty jonkin verran verrattuna aiempiin Saab 2000 -versioihin. Näkyvin muutos on rakenteen jalkojen ja lentokoneen rungon välisissä muotosuojissa”, kertoo Patria Aerostructuresin liiketoimintajohtaja Petri Heporanta Lentoposti.fi:lle.

Patria valmistaa kyseisiä rakenteita projektikohtaisten tilausten perusteella. Ensivaiheessa niitä valmistetaan siis ainakin kolme kappaletta. Rakenteen päämateriaali on hiilikuitu. Kaikkiaan koneen ylärunkoon kiinnitetyn tutka-antennin paino on Saabin mukaan 1000 kg.

GE_seasprayRungon alapuolelle on asennettu X-taajuusalueella toimiva Leonardo Selex ES SeaSpray 7500E AESA -merivalvontatutka (alla). Sen 360-asteen valvontakeila havaitsee maalit 320 merimailin etäisyydeltä. Järjestelmä erottaa pinnalta mm. vesijetit ja sukellusveneiden periskoopit.

Liikkuvien maamaalien valvonta tehdään GMTI (Ground Moving Target Indicator) -tutkamoodeilla ja SAR (Synthetic Aperture Radar) -tutkalla, joka luo korkearesoluutioisen tilannekuvan jopa pienellä antennilla.

GE_starsafireEturunkoon asennettu elektro-optinen järjestelmä on vahvistamattomien tietojen perusteella todennäköisesti FLIR:n Star Safire 380HD.

Käytössä on myös mm. lento- ja laivaliikenteen tunnistamiseen tarvittavat IFF (Identification, Friend or Foe) / ADS-B (Automatic dependent surveillance – broadcast) ja AIS (Automatic Identification System) -järjestelmät sekä satelliittiyhteysjärjestelmä puheen ja tiedon välitykseen.

Koneen C2 (Command&Control) -taistelunjohto- ja tehtäväjärjestelmä tarjoaa tilannetietoisuutta automaattisen datafuusion avulla. Se alentaa operaattorin työkuormaa ja mahdollistaa tietojen joustavan käytön.

Koneessa on luonnollisesti myös eritasoisia taktisia datalinkki-järjestelmiä ja se on varustettu myös elektronisen tiedustelun ja valvonnan ESM- ja sähköisen tiedustelun ELINT -vaatimilla laitteistoilla. Valvontakoneen järjestelmät ovat päivitettävissä ja skaalattavissa tulevaisuuden C4I (Command, Control, Computers, Communication and Intelligence) -ratkaisuilla.

GE_wingtipVastapuolen uhkana olevaa tehokasta valvontakonetta suojaamaan on luonnollisesti rakennettu myös tehokas omasuojajärjestelmä laser-, IR- ja tutkaohjattuja uhkia vastaan.

Suurimmat uhat konetta kohtaan kohdistuvat kuitenkin maassa eli tukikohtien turvallisuudesta on huolehdittava myös rullauksen ja lentoonlähdön tai laskeutumisen aikana.

Esimerkiksi Pakistanin Saab 2000 Erieye AEW-koneet joutuivat tukikohdassaan terrori-iskun kohteeksi vuonna 2012. Taivaalla kone on parhaiten turvassa ja varsinkin pysyessään ampuma-etäisyyden ulkopuolella.

Ohjaamossa on moderni ProLine Fusion avioniikka ja mukana on myös HUD-heijastusnäyttö (Head Up Display) ja synteettisen sekä parannetun tilannetietoisuuden tarjoavat järjestelmät.


Kohti koelentoja

Esitelty ensimmäinen GlobalEye-kone vaikuttaa ulkoisesti valmiilta mutta seuraavaksi sitä varustetaan vielä erilaisilla järjestelmillä, jonka jälkeen kone siirtyy maakokeisiin. Sen jälkeen edessä on koelentosarja, jonka pituutta tai aloitusta ei kommentoitu tarkemmin.

GE_modifications_ppSaabilla on kokemusta edellisten tutkavalvontakoneiden muuttuneista lento-ominaisuuksista ja varmasti suuri osa nykyisen version suorituskyvystä on voitu osoittaa tietokonemallinnuksin.

Viimeiset varmistukset ulkoisista muutoksista saadaan kuitenkin vasta koelennoilla mm. painopisteaseman, aerodynaamisten ominaisuuksien, sivutuulirajoitteiden sekä luonnollisten jäätävien olosuhteiden osalta ja lentoturvallisuuden osalta.

”Muutostyöt ovat olleet monimutkainen haaste. Lähes kaikkea on muokattu ja rakenteita on vahvistettu siipeä myöden. Yksi näkyvimpiä muutoksia tutka-antennin lisäksi on korkeusvakaajaan asennetut finletit (kuvassa alla). Koneessa on tehty merkittäviä muutoksia jäähdytysjärjestelmään, yhteysjärjestelmiin sekä ohjaamoon”, kertoo Wicksell.

GE_tail_wingtipSuorituskykyinen Global 6000 on joka tapauksessa saanut siivenkärkiinsä ja korkeusvakaajiin ilmavirtausta parantavia eviä. Kaikki koneeseen tehdyt muutokset ovat Saabin toteuttamia. Yhtiöllä on vankka lentokonerakentajan kokemus ja sen tuotantolinjoilta on valmistunut yli 5000 lentokonetta.

Global 6000 -liikesuihkukoneella on valmiiksi siviili-ilmailuviranomaisen myöntämä tyyppihyväksyntä ja muutostöiden jälkeen sille erillinen STC (Supplemental Type Certificate) -lisätyyppihyväksyntä.

GE_laaja_takaviistoGlobalEye -koneella on merkittäviä potentiaalisia asiakkaita ja Saab kertoi käyvänsä parhaillaan neuvotteluita yhden maan kanssa, josta se käytti ainoastaan merkintää ”Country X”. Nykyisin Saabin valmistamia EAW-järjestelmiä on käytössä kahdeksassa maassa.

Niistä yksi on NATO-maa Kreikka, jolla on käytössään Embraer E-145 ErieEye AEW-kone. Muut maat ovat Ruotsin, Arabiemiraattien ja Kreikan lisäksi Thaimaa, Brasilia, Meksiko ja Pakistan sekä kyseinen nimeämätön asiakas.

”Meillä on useita kiinnostuneita asiakkaita. Neuvottelut kestävät pitkään, sillä kyseessä on kallis järjestelmä mutta kiinnostus sitä kohtaan on kasvamassa”, avaa Saabin Lars Tossman.

Saab_Global6000_erieyeMyös NATO on ollut kiinnostunut uudesta monitoimintakykyisestä valvontakoneesta, joka voisi korvata nykyiset Boeing E-A3 Sentry AWACS -koneet. Juuri järjestelmien kalleuden takia niitä päivitetään mahdollisimman pitkään ennen uushankintaa.

GlobalEye yhdistää monta eri roolia, joten sen suorituskykyinen yhteiskäyttö voisi mahdollisesti kiinnostaa myös Suomen Puolustusvoimia sekä Rajavartiolaitosta.

Merivoimat on tutustunut mm. Boeing MSA-koneeseen Suomessa vuonna 2015. Vierailussa oli kyse pitkän ajan suunnittelun kartoituksesta. Myös Rajavartiolaitos suunnittelee nykyisen Dornier-valvontakonekaluston uudistamista. Laajempikin kahden maan välinen yhteiskäyttö voisi kenties olla mahdollinen osana Suomen ja Ruotsin kehittyvää puolustusyhteistyötä.

Lue myös aiemmat uutisemme aiheeseen liittyen:

Saab ja Bombardier toimittavat Erieye-tutkavalvontakoneen UAE:lle

Saab toi markkinoille tehokkaan GlobalEye AEW&C -tutkavalvontakoneen (video)

     Saab Swordfish MPA -merivalvontakone siirtyy uusille tuotantoalustoille (video)